BioShock is een van de meest geanticipeerde games die dit jaar gaat uitkomen. Van tijd tot tijd lekken er huiveringwekkende screenshots en prachtige filmpjes naar buiten, af en toe gepaard met wat kleine beetjes informatie. Inmiddels hebben we de grote lijnen wel bij elkaar weten te puzzelen, maar er zijn nog een hoop punten waar we vrijwel niets vanaf wisten. In een interview met Jon Chey, projectleider bij Irrational Games, licht de beste man nog wat enkele tipjes van de sluier op.

Nog even het verhaal in een notendop: BioShock speelt zich af in de jaren ’60. Na een vliegtuigcrash belandt je als speler ergens in de oceaan, waar je op een gegeven moment op een mysterieus onderwater complex stuit, dat de naam Rapture draagt. In de jaren ’40 werd dit complex opgezet als een experimenteel paradijs, maar het utopische aspect was er al snel af toen er dingen mis begonnen te gaan. Aan de speler om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en om de gemuteerde bewoners te overleven.

Een van de aspecten waar de ontwikkelaars zich heel erg op hebben gefocust was de artificial intelligence van de wezens die Rapture bevolken, met name de relaties tussen de Big Daddy’s en de Little Sisters. Als je de enge meisjes met rust laat, zullen de gedrochten in duikerspakken je ook niet aanvallen. Dat betekent dat je zowaar een keuze krijgt wanneer je je in een strijd gaat mengen; het liefst nadat je wat verse ammunitie hebt opgepakt. Maar je kan ook trucjes uithalen zodat de Big Daddy je zal beschermen tegen aanvallers of hem bespuiten met een feromoon dat een beveiligingssysteem activeert. Van domweg kamers binnenrennen en alle aanwezigen afknallen is dus geen sprake meer.

De game wordt door de makers nog altijd gezien als een shooter, maar ze stellen wel alles in het werk om er geen standaard shooter van te maken. Als speler zul je een aantal dingen kunnen doen die nog niet eerder gedaan zijn in het genre. Je krijgt de vrijheid om het spel non-lineair te spelen, je hebt een brede keuze aan gereedschap en er is diepgaande interactie met de personages.

Gisteren kregen we al een trailer te zien waarin het water werd gedemonstreerd. Nu is water een zeer belangrijk element in BioShock; vandaar dat er een aantal mensen fulltime aan heeft gewerkt. Het moest er immers niet alleen goed uitzien, maar ook technisch goed in elkaar zitten. In het spel kun je door genetische manipulatie onder andere met elektriciteit zappen, wat een zeer schokkend effect heeft als je een groepje vijanden tegenkomt die met hun voeten in het water staan.

Eén van de grote voordelen van het non-lineaire verhaal is dat je de keuze krijgt in hoeverre je het verhaal wil beleven. Als je niet alles wil ontdekken, hoeft dit absoluut niet en kun je je lekker rechttoe rechtaan bezighouden met het neerknallen van mutanten. Wil je echter alles te weten komen, dan kun je onder andere door middel van dagboeken te weten komen wat er precies in Rapture is gebeurd.

De wapens die je gebruikt om te overleven zijn op verschillende manieren aanpasbaar. Zo kun je naast verschillende soorten ammunitie ook upgrades toepassen. Mocht je nou helemaal geen kogels meer hebben dan kun je echter ook wapens maken door verschillende voorwerpen bij elkaar te voegen.

Irrational Games heeft nog niet direct plannen voor een eventueel vervolg op BioShock. De ontwikkelaars willen liever eerst kijken hoe de game het gaat doen als deze eenmaal in de winkels ligt voordat ze gaan kijken naar de toekomst van deze mysterieuze onderwaterwereld.