De terugkeer van Borrud volgt op een periode waarin hij afstand nam van de industrie om er zo weer neutraal in te kunnen stappen. Borrud noemt de periode “een interessante tijd (…) met het grote voordeel dat we onze hoofden boven de gekheid konden steken en zien wat er op het moment gebeurt in de game-industrie”.

Wat Borrud opmerkte was dat op sociale netwerken er veel mogelijkheden ontstonden voor kleine projecten en nieuwe businessmodellen. Dit geeft bedrijven de kans om creatieve risico’s makkelijker te nemen, terwijl op hetzelfde moment het risico voor het bedrijf niet al te groot is. Borrud ziet eenzelfde potentie in social games, als de potentie die hij in 1998 tijdens de oprichting van Pandemic Studios zag in games voor de PC-markt.

Volgens de CEO staan social games op het moment nog in de kinderschoenen, maar hij ziet overeenkomsten met de beweging die plaatsvond in de jaren '90. Langzaamaan begonnen games zich minder te richten op het managen van bepaalde zaken en meer draaien om personages. Hierbij noemt hij het voorbeeld van de SimCity tegenover later De Sims. Volgens Borud domineren momenteel managementspellen als Cityville en Empires and Aliens de sociale netwerken, maar hij verwacht dat in de komende jaren het personagegedreven aspect groter zal worden. Seismic Games houdt zich daarom bezig met de vraag hoe ze kleine role-playing-elementen meer in kunnen bouwen in de games.

Geen hardcore games meer

Borrud ziet zichzelf geen spellen meer ontwikkelen voor fanatieke gamers. In plaats daarvan wil hij de lessen die hij leerde bij het ontwikkelen van hardcore games, meenemen tijdens de ontwikkeling van sociale spellen om ze zo interessanter te maken voor de casual speler. Seismic games, dat onlangs een investering van twee miljoen dollar binnenhaalde, heeft nog geen projecten bekendgemaakt, maar hoopt wel zijn eerste spel begin 2012 uit te brengen.