Het ziet ernaar uit dat de tijd van de ragdoll physics voorbij is. There a new sheriff in town, and it's Euphoria. Tenminste, dat wordt ons in ieder geval beloofd. Euphoria is de nieuwe technologie van middleware ontwikkelaar NaturalMotion. De techniek is bedoeld om de reactie van het menselijke lichaam en het zenuwstelsel te simuleren als het onderhevig is aan verschillende in-game variabelen. Sommigen van jullie hebben er vast en zeker al een glimps van gezien in de trailers van Star Wars: The Force Unleashed. De nog in ontwikkeling zijnde Indiana Jones-game en ook GTA IV maken gebruik van deze technologie. Het tijdperk van lappen poppen lijkt voorbij.

In een interview met Gamesindustry.biz legt topman van NaturalMotion, Torsten Reil, uit wat de ontwikkelaar wil bereiken met de technologie. Bovendien zijn teamleden intern bezig met hun eigen game die alle aspecten van de Euphoria engine moet gaan demonstreren. Deze game heet Backbreaker en is een American Football game waarin de nadruk wordt gelegd op het maken volledig interactieve tackles. De animaties worden met Euphoria compleet realtime gegenereerd, waardoor geen tackle hetzelfde zal zijn. Een uitgever is nog niet bekend voor de game en het is al helemaal niet zeker of het hier ooit zal uitkomen.

Het gehele interview is hier te lezen.