Super Monday Night Combat legt een grotere nadruk op het Defense of the Ancients-genre binnen zijn mix aan verschillende soorten gameplay. Spelers kunnen niet alleen zelf schieten, wat wederom vanuit het derdepersoons perspectief gebeurt, maar ook een aantal computergestuurde personages op de basis van de tegenstander afsturen. 

De game draait deze keer om vijf-tegen-vijf-gevechten, in plaats van zes-tegen-zes en het einddoel in ieder multiplayerpotje is opnieuw het vernietigen van de Moneyball die in de basis van de vijand staat. Wel wordt er gebruikgemaakt van een nieuwe engine en vechten spelers in volledig nieuwe arena's. Ook worden de potjes langer en moeten zij meer gaan leunen op strategische beslissingen van spelers. 

Het inkomstenmodel voor Super Monday Night Combat is gebaseerd op microtransacties. Spelers kunnen nieuwe outfits voor hun personage kopen maar ook nieuwe vaardigheden aanschaffen om hun personage sneller sterker te maken. Deze vaardigheden komen uiteindelijk door te spelen ook vanzelf beschikbaar, wat maakt dat niet betalende spelers niet worden uitgesloten van content.