Zo af en toe komt er ook nog wel eens iets anders dan feitjes als "games zijn geweldadig" uit onderzoek voort. Onderzoeksbureau Screen Digest presenteert vandaag een onderzoek genaamd "Games Software Publishing: Strategies for Market Success" waarin een aantal interessante, zakelijke feiten rondom de gamesindustrie in gepresenteerd worden.

Zo zijn de kosten die hangen aan de ontwikkeling van games de afgelopen jaren in een rap tempo gestegen en zorgt de komst van de next-gen consoles ervoor dat sommige games zelfs over de 20 miljoen dollar voor de uitgevers gaan kosten. Bij de huidige generatie consoles liggen ontwikkelingskosten tussen de drie en zes miljoen dollar. De volgende generatie tilt dit bedrag gemiddeld naar zes tot tien miljoen dollar.

Vervolgens zet het onderzoek kanttekeningen bij het gebruik van grote namen om de games te promoten. We roepen vaak wel dat een grote naam een spel beter laat verkopen, maar ook de sterren komen te weten dat er steeds meer geld om gaat in de gamesindustrie en er meer gevraagd kan worden voor het verlenen van een licentie. De afweging tussen de kosten en opbrengsten voor het gebruik van een ster zal in de toekomst moeilijker worden, zo stelt het onderzoek. Dit heeft tot gevolg dat er meer originele titels ontwikkeld gaan worden.