Nieuws
Death Stranding

Kojima: 'Death Stranding te moeilijk voor bepaalde critici'

Verblind door first-person shooters

Geschreven door Cody van den Bogert op
Death Stranding is inmiddels een aantal dagen beschikbaar en de reviews van de game stromen al een week binnen. De beoordelingen van de game lopen enorm uiteen en daar is volgens Hideo Kojima een reden voor.

Gameontwikkelaar Hideo Kojima is ervan overtuigd dat de uiteenlopende cijfers van zijn laatste project onder andere te maken hebben met de moeilijkheidsgraad van Death Stranding. De game is volgens de alleskunner voor een aantal reviewers te lastig gebleken, of het verhaal te complex. Daarnaast is Kojima ervan overtuigd dat de voorliefde van Amerikanen voor first person shooters het cijfer in de weg heeft gezeten.

"Ik moet zeggen dat het spel goede recensies heeft gekregen in Japan en Europa. In de VS hebben we echter sterkere kritiek gehad. Misschien is de game te moeilijk om te begrijpen voor bepaalde critici. Amerikanen zijn helemaal weg van first person shooters en dat is Death Stranding niet, die vliegt hoger", verklaart Kojima in het interview.

De Japanner zegt verder dat hij altijd nieuwe dingen wil bedenken en dat hij discussies hierover geen enkel probleem vindt. Hij vindt het wel opvallend dat landen met gevoel voor kunst, zoals Italië en Frankrijk, de game wel enorm waarderen.

Death Stranding

Benieuwd wat wij van Death Stranding vinden? Lees de review van Michel hier.

Death Stranding is reeds beschikbaar voor PlayStation 4 en verschijnt in de zomer van 2020 voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 15:00 uur: Sea of Thieves met Dennis en Tjeerd Bekijk twintig minuten Druid-gameplay van Diablo 4
26

Reacties op: Kojima: 'Death Stranding te moeilijk voor bepaalde critici'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ph4ge

    • 11 november 2019 13:50
    Ik heb hem nog niet gespeeld, maar op basis van reviews, zowel positief als negatief, bevat de game veel elementen die je leuk vindt of niet. Daar is niks mis mee. Het lijkt mij saai, maar misschien is het dat niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 november 2019 19:24
    @ph4ge bevat niet iedere game "elementen die je leuk vind of niet"?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 12 november 2019 10:19
    @darkmanwls Nee, veel games bevatten ook elementen die je aardig, redelijk of matig vindt. DS heeft een wat controversiëlere gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 11 november 2019 13:55
    Spulletjes rondbrengen te voet zonder veel om je heen, omvallen, spulletjes oppakken en verder wandelen. Rusten, plassen en schuilen, weer wandelen en omvallen. Rommelig menu en vaag verhaal, tja…. je moet het maar leuk vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 12 november 2019 20:42
    @Aquemini sluip wat rond, schiet soldaatjes dood, upgrade je geweertje, ren naar een muurtje, schiet wat soldaatjes dood, loot een box, upgrade je geweertje, tja …. je moet het maar leuk vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stofkap

    • 11 november 2019 14:40
    Wel een beetje een simpele manier om op kritiek in te gaan. Bij een kritische (minder positieve) review ligt het niet aan het spel, maar snapt de recensent het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NintendOwnd

    • 11 november 2019 15:02
    @Stofkap Hij brengt genuanceerder, zo te zien verklaart hij het vooral door de culturele achtergrond van de verschillende landen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 11 november 2019 15:01
    En een sneer naar alle simpele mensen die shooters spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WijvanWCeend

    • 11 november 2019 15:11
    Ik vind het persoonlijk nogal een pretentieuze reactie. De beste man lijkt mij een beetje naast zijn schoenen te gaan lopen momenteel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 11 november 2019 15:36
    @WijvanWCeend Inderdaad, dat was ook een beetje mijn reactie nav dit artikel. Als je dingen zegt als "dat is Death Stranding niet, die vliegt hoger" en "Hij vindt het wel opvallend dat landen met gevoel voor kunst … de game wel enorm waarderen", dan heb je het wel hoog in je bol zitten. Over de game zelf kan ik weinig zeggen, het trekt me (nog) niet heel erg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 11 november 2019 20:32
    @WijvanWCeend ik ben het met je eens. Het was mij echter ook al opgevallen dat de Europese reviews een stuk positiever zijn dan de Amerikaanse. Wellicht is het dus wel zo dat amerikanen wat meer "bekende" gameplay willen. Amerikaanse remakes van Europese series en films zijn vaak ook was meer "dumbed" down dan de originelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 11 november 2019 21:48
    @mcbrew Yep. Zo hebben ze Old Boy ook echt vollédig verkracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cocabeer

    • 11 november 2019 15:41
    Terecht. Voor pulpgames ga je maar naar de fast-food ontwikkelaars.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 11 november 2019 16:05
    De indruk die ik van DS heb is wel dat het spel net iets teveel lagen bevat van zaken die de gameplay niet echt leuker maken maar wel veel meer chores opleveren.

    Dat kan je ding zijn of niet, mij trekt het iig niet echt alhoewel ik de esthetiek van de game zeker bijzonder mooi vind en het concept erg origineel.

    En he, er zijn al genoeg mainstream games die voor de meute worden gemaakt dus een game die eens flink onderscheid maakt tussen "lovers" en "haters" is wellicht zo slecht nog niet. Het durft iig onderscheidend te zijn en daar kan ik dan alleen maar weer respect voor hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 11 november 2019 16:17
    Ik wil er wel een poging aan wagen hoor, dit 'nieuwe' genre. Misschien ben ik wel aangenaam verrast. Wat ik dan weer jammer vind is dat Kojima met zo'n reactie alleen maar aantoont dat hij niet tegen kritiek kan.

    Een gemiddelde score van 83 op Metacritic is helemaal niet slecht voor een geheel nieuw genre, toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 12 november 2019 10:16
    @El Ninjo Walking Simulator is geen nieuw genre.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 12 november 2019 11:27
    @denver Ik schrijf het daarom specifiek met aanhalingstekens, het zijn niet mijn woorden maar die van Kojima zelf; "Death Stranding is going to be part of a new genre of gaming called strand games, according to Kojima"

    Maar Walking Simulators is inderdaad geen nieuw genre

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vuxaco

    • 12 november 2019 15:43
    @denver
    Het is dan ook geen Walking Simulator. ‘Everybody’s Gone to the Rapture’ en ‘Gone Home’ zijn Walking Simulators, daar lijkt Death Stranding in de verste verte niet op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ruvi21

    • 11 november 2019 17:19
    Vrijdag de game gespeeld en geen spijt van. Ja klopt je bent een veredelde koerier maar deze game is meer dan pakjes rond brengen. Vind het een vreemde game maar zeker niet slecht. Leuk is dat je elkaar helpt met trappen en touwen om opstakels te kunnen nemen. Niet de game die ik had verwacht maar zeker de moeite waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 12 november 2019 20:43
    @Ruvi21 "elkaar helpt" is het multiplayer dan? dat had ik helemaal niet door.