Wie herinnert zich Gobliiins nog? Tussen 1991 en 1993 verschenen drie eigenzinnige adventurespelletjes van Coktel Vision die zich kenmerkten door de puzzels te beperken tot één of enkele schermen, waardoor je met schaarse middelen tot de meest vreemde oplossingen diende te komen. Na de spin-off Woodruff and the Schnibble of Azimuth werd het stil rond de Gobliiins en we hadden eigenlijk niet verwacht dat er ooit nog een nieuw deel zou verschijnen. Maar ziedaar, vanuit het niets is er ineens Gobliiins 4.

In maart al zal Gobliiins 4 verschijnen voor de PC. Pierre Gihodes, de Fransman die ook de eerste drie Gobliiins-games ontwierp, staat aan het roer van dit vierde deel. Het spel maakt de overstap naar 3D-omgevingen, maar kenmerkt zich nog steeds door puzzels met beperkte middelen.

Je mag in het spel op zoek naar Riri, het huisdier van Koning Balderone. Met drie verschillende Gobliiins moet je de klus zien te klaren. Stucco kan voorwerpen omver duwen, Tchop beheert de inventaris en Purlius kan magische spreuken oproepen. Je zult uiteraard deze drie mogelijkheden volop moeten benutten om de klus te klaren.