Volgens TeacherGaming's CEO Santeri Koivisto toont de game op een duidelijke manier aan "waarom vliegtuigen in de lucht blijven". Kerbal Space Program is een simulator waarin spelers zelf een NASA-waardige raket moeten zien te bouwen en vervolgens het universum kunnen verkennen. De Edu-versie wordt lichtelijk aangepast om het spel geschikter te maken voor kinderen.

"Wij denken niet dat we je moeten leren hoe krachten en massa werken of wat de wetten van Newton zijn, maar we willen mensen wel interesseren in de basisconcepten", aldus Koivisto. "Veel scholen hebben een uur per week voor het computerlab en dat is ongelooflijk weinig. Dus het beste wat we kunnen doen is ze enthousiast en geïnteresseerd maken, zodat ze thuis doorleren."

Reactie ontwikkelaar

De ontwikkelaar van Kerbal Space Program, Squad, denkt niet dat het spel makkelijker gemaakt moet worden voor kinderen, omdat kinderen net zo snel leren als volwassenen. "In het begin ga je vaak falen, maar je raakt geïnspireerd om beter te worden", aldus ontwikkelaar Mike Geelan. "De eerste keer gaat (de raket) gewoon exploderen. De tweede keer komt hij misschien van de grond. De derde keer stijgt hij misschien 9000 meter de lucht in."

TeacherGaming maakte eerder al de Minecraft-mod MinecraftEdu. TeacherGaming overtuigde Minecraft-ontwikkelaar Mojang ervan een educatieve versie van zijn game uit te brengen om kinderen thuis wat bij te brengen.