De Xbox 360 Elite werd laatst vol enthousiasme ontvangen in de winkels. Maar nu krijgt het zwartgekleurde broertje van de gewone Xbox 360 toch wat kritiek over zich heen uit de richting van DCF Intelligence, een firma die marktonderzoek doet naar interactieve entertainment: “Met het woord ‘elite’ impliceert Microsoft dat elke huidige gebruiker van de Xbox 360 en elke potentiële koper die niet bereid is om meer dan $400 neer te tellen, niet onder de elite valt.”

De doelgroep die Microsoft voor ogen heeft voor de Xbox 360 Elite is volgens DCF maar heel klein en waarschijnlijk zelfs denkbeeldig. Het zou gaan om mensen die een state of the art high definition systeem willen hebben, maar tegelijkertijd genoegen willen nemen met een “low-tech game hardware systeem.”

De Xbox 360 Elite bevat geen HD-DVD speler en ook geen ingebouwde internet Wi-Fi. Sony’s PlayStation 3 zou hierdoor in de ogen van DCF qua het afspelen van high definition videobeelden veel effectiever zijn; de Elite zou ervoor zorgen dat de Xbox 360 langzaam maar zeker verandert in een high definition speler/recorder.

Doorgaand op de vergelijking tussen Sony en Microsoft, wordt er nog een interessant punt aangekaart. Waar Sony blijft proberen om ook de gebruikers van de PlayStation 2 tevreden te houden met goede titels, heeft Microsoft na het lanceren van de 360 in principe de deur in het gezicht gesmeten van de originele Xbox bezitters. En nu de Elite is verschenen wordt er gezegd dat men voor een echte high definition ervaring toch echt de eliteversie van de Xbox 360 nodig is.

Voor een product dat het elitespeelgoedje moet zijn voor de HD entertainment liefhebbers, is het wel redelijk sneu dat er geen HD-DVD speler bij de zwarte Xbox 360 zit. Microsoft heeft echter al wel enkele keren gezegd dat fysieke datadragers als DVD’s en Blu-ray in de toekomst gaan verdwijnen en plaats gaan maken voor downloadbare content. En tja, je kan moeilijk zeggen dat Microsoft niet voorloopt als het gaat om het distribueren van media via de online service van hun console.