Onlangs werd bekend dat Iron Lore Entertainment, de ontwikkelaar van Titan Quest, het voor gezien hield. Men kon geen financiële middelen meer bijeen krijgen voor een nieuw project. Volgens Michael Fitch, creative manager van Titan Quest namens uitgever THQ, is dit deels te wijten aan piraterij.

Volgens Fitch zou ongeveer 90% van de PC-games via illegale kanalen verkregen worden. Hij verwerpt het argument dat mensen die het spel illegaal kopen, het anders toch niet hadden gekocht. "Zou 10% van de mensen die het spel illegaal verkregen heeft, het toch gekocht hebben, dan betekent dat al een verdubbeling van de opbrengsten van het spel. Zelfs wanneer 1% van de illegale downloaders het spel zou kopen, zou dat al het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen."

Maar de gemiste verkopen zijn niet het enige probleem met betrekking tot de illegale handel. In het geval van Titan Quest zat er namelijk een vernuftige kopieerbescherming in het spel. Bij de illegale versie was alleen de cd-check aan het begin van het spel eruit gehaald door de krakers, maar ook later in het spel werd nog een aantal keer getoetst of het spel wel legitiem verkregen was. Bleek dat niet zo te zijn, dan sloot het spel zich automatisch af.

Veel illegale gamers beklaagden zich vervolgens op fora echter over hoe buggy Titan Quest wel niet was. Dit terwijl het eigenlijk hun eigen schuld was dat het spel niet goed functioneerde. De negatieve kritiek die al voor relaese de ronde doet, heeft volgens Fitch veel invloed op de verkopen. "Sommige reviewers nemen de kritiek zelfs mee in hun reviews, terwijl ze aangeven die problemen zelf niet te ondervinden."

Naast het illegaal kopiëren ziet Fitch nog meer problemen met PC-gaming. Zo zou er tegenwoordig veel te veel slechte hardware op de markt zijn die niet aan de gangbare standaarden voldoet. Wanneer het spel niet functioneert bij gamers met zulke hardware, dan krijgt het spel daarvan de schuld. Ook zouden veel gamers de software van hun pc niet goed op orde hebben, wat problemen veroorzaakt die gamers zelf weer wijten aan het spel.

Toch benadrukt Fitch dat dit niet de enige redenen zijn dat Iron Lore over de kop is gegaan, maar dat deze dingen er wel aan bij hebben gedragen. Al met al schetst hij geen rooskleurig vooruitzicht voor PC-games, maar wie weet wel een realistisch doemscenario.