IGN heeft een interview gehouden met gameguru Shigeru Miyamoto over de Nintendo Revolution. Hieruit zijn een aantal relevante dingen naar voren gekomen. Allereerst demonstreerde hij een soort edutainment applicatie voor de Nintendo DS, waarin allerlei vragen gesteld worden die beantwoord worden door te schrijven op het touchscreen, of het antwoord met je stem door te geven. Net als Nintendogs en Electroplankton, is ook dit weer een applicatie die een hele andere kant belicht dan reguliere games en iets waarmee men hoopt ook mensen buiten de gebruikelijke gamende bevolking aan te spreken.

De ontwikkeling van de Revolution, wat overigens nog steeds de codenaam is, verloopt gestaag. Men heeft echter nog lang niet alles getoond deze E3, omdat men zich eerst op de zaken van dit jaar wil richten. Alle concrete informatie over de Revolution zal volgend jaar bekend gemaakt worden, hoewel Satoru Iwata aangegeven heeft dat we rond het einde van dít jaar ook nog het nodige mogen verwachten. Over het feit dat Microsoft en Sony nu praktisch alles al van hun consoles hebben laten zien, maakt hij zich geen zorgen. Ondanks dat alle drie de bedrijven namelijk de nieuwste technologieën in hun consoles implementeren, verschilt de kant die Microsoft en Sony opgaan, wezenlijk van het pad wat Nintendo wil bewandelen.

Op de vraag waarom men geen technische specificaties heeft vrijgegeven, stelde Miyamoto de wedervraag of het de Nintendo DS ooit geschaad heeft toen men daar ook geen specificaties van gaf. Gezien het succes van de DS, is dit duidelijk niet het geval. Hij heeft het idee dat we momenteel in een tijd leven, waarin de kracht van een console bepaalt hoe goed iets gaat worden. Dit vindt hij vreemd, omdat hij ook het idee heeft dat het de creatieve vrijheid van ontwikkelaars beperkt, wanneer er enkel en alleen op kracht gefocused wordt. Men zou zich er te afhankelijk van kunnen maken.

Bij de ontwikkeling van de Revolution wordt er dan ook meer gekeken naar zaken als waarom de thuisconsole noodzakelijk is en wat voor functies er in moeten zitten zodat elk lid van de familie het idee heeft dat ze het in huis moeten halen. Development kits zouden nog niet verzonden zijn. Dit is vreemd, aangezien Iwata een paar maanden terug nog aankondigde, dat de SDK's al onderweg waren. Wellicht dat Miyamoto doelt op de definitieve development kits en dat er momenteel alleen alpha kits circuleren.

Over de controller, waarin de meeste vernieuwende aspecten van de console geïmplementeerd zouden zijn, wilde Miyamoto nog steeds niets kwijt. Men is bang dat de concurrentie hun ideeën snel zou overnemen, zoals ook al eerder gebeurde met de analoge stick, rumble pack en draadloze controllers. Dit lijkt nogal een vreemde instelling. Niet alleen omdat zowel de PS3 als Xbox 360 toch al zo'n beetje voltooid zijn, maar ook omdat je om zulke zaken toch niet heen komt in een markt als deze.

Wat een vergelijking qua rekenkracht betreft met de andere twee consoles, wist Miyamoto te zeggen dat Nintendo er naar streeft om een kleine, stille en betaalbare console te ontwikkelen. Dit zou kunnen betekenen dat de console niet dezelfde rauwe paardenkrachten heeft als de concurrentie, maar daar zet hij tegenover dat veel van de getallen die Microsoft en Sony laten zien, nog niet veelzeggend zijn voor de games. Vooral omdat die cijfers op dit moment nog niet concreet vast kunnen staan, aangezien de chips nog niet volledig af zijn en de games er nog niet op getest kunnen worden. Nintendo wacht zelf tot dat moment, voordat men cijfers vrij geeft.

Nintendo is momenteel nog maar met paar third party developers in gesprek geweest om games voor de Revolution te ontwikkelen. Wanneer meer bedrijven aan komen kloppen, zou dat natuurlijk geweldig zijn. Men wil er echter wel zeker van zijn dat er niet teveel games van dezelfde genres verschijnen, of met steeds dezelfde thema's en karakters. Is dit een teken dat Nintendo zich in de toekomst inderdaad minder op Mario en Pokémon gaat richten? Wij krijgen in elk geval wel de indruk dat het slimmer zou zijn om zelf naar de developers toe te gaan, in plaats van te wachten tot ze bij jou aan komen kloppen.

Als laatste punt wees Miyamoto er op dat de Revolution een console is die zoveel mogelijk mensen aan moet spreken. Niet alleen de casual en hardcore gamers, maar ook mensen die momenteel niet tot nauwelijks games spelen. Eigenlijk een beetje dezelfde doelstelling als met de Nintendo DS, of praktisch iedere andere console die Nintendo in het verleden gemaakt heeft. Voor het gehele interview surf je hier naartoe.