Nu videogames een steeds groter publiek weten te bereiken, zal er ook meer moeten worden ingespeeld op de wensen van de massa. Om een succesvolle game te maken, moet je aansluiten bij de cultuur die er onder de gamende jeugd heerst. Dat is althans de conclusie van dit uitgebreide artikel over de nieuwste trend in de gamesindustrie: "thugging", het toepassen van de hedendaagse hip-hop cultuur in computerspellen.

En als we de harde cijfers erop nakijken, lijkt het erop dat ze nog eens gelijk kunnen hebben ook. Need for Speed verkocht met de uitstap naar het ondergrondse straatracen, dat sinds The Fast and the Furious weer helemaal leeft onder de jeugd, enkele miljoenen exemplaren meer dan zijn voorganger, waarin het nog draaide om ouderwetse politieachtervolgingen. Andere titels die goed inspeelden op de jeugdcultuur en derhalve successen wisten te boeken, zijn de Tony Hawk's Pro Skater reeks en de laatste twee Grand Theft Auto games.

25 to Life

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat steeds meer uitgevers de weg van de 'hippe' games in slaan. Vooral Eidos lijkt flink op dreef met de twee hiphop games Get on da Mic en Get on da Floor, en de misdaadgame 25 to Life. Electronic Arts maakt de nieuwste Def Jam game nog een tikkeltje hipper, Midnight Club gaat de samenwerking aan met DUB Magazine, Ubisoft laat rappers racen in Notorious: Die to Drive, Midway laat het keiharde gevecht tegen drugs zien in de remake van NARC en natuurlijk gaat de laatste Grand Theft Auto nog een stapje dichter naar de 'gangster cultuur' toe.

In het artikel komt onder andere modeontwerper Marc Ecko aan het woord, die onlangs een deal sloot met Atari voor het ontwikkelen van een game waarin zijn kledinglijn en image centraal zullen staan. Ecko is er stevig van overtuigd dat inspelen op de jeugdcultuur dé toekomst is. Steve Allison van Midway is het hiermee eens en voorspelt de ondergang van games in een fantasywereld, iets wat enkel nog door oldskool gamers aanbeden lijkt te worden:Midway's chief marketing officer Steve Allison agrees with Ecko. When discussing the move away from pure fantasy to realism in Midway's games, Allison characterizes the "dragons and robots" fraternity as "Old school. And when I say that, I mean old boys old school. The guys bitching about this new trend are inching up on 35 years old, and they grew up on old-school gameplay. They're a very vocal bunch, but they're just not the market anymore. Love it or hate it, the market tells us what it wants, and the guys who make that stuff win. Look, Beyond Good & Evil was a great technical execution that only 60,000 people bought. Why? Because no one was interested in it. It wasn't relevant to anyone. Today, you have to provide what people want, and dragons, elves, and fairies just aren't on the top of their lists right now."Notorious: Die to Drive Diehard gamers van het eerste uur zullen waarschijnlijk lijdzaam moeten toezien hoe hun favoriete games het onderspit moeten delven of een nieuw, hipper jasje opgedrongen krijgen. Zo zal de nieuwe Prince of Persia met de donkere look dichter aansluiten bij de wensen van de jeugd, dan zijn voorloper, die enigszins teleurstellend verkocht. Een game moet stoer zijn en de jeugd wil zich met de held kunnen personificeren. Voor vrolijke kleurtjes, naïeve eekhoorntjes en koene ridders, is helaas geen plaats meer. Lees hier het hele artikel, zeker een aanrader.