Gamer.nl vroeg aan SuperData hoe de inkomsten van World of Warcraft in april 2013 met 54 procent konden zijn gedaald vergeleken met september 2012. Volgens SuperData verdiende Activision Blizzard aan WoW toen 204 miljoen dollar ten opzichte van 93 miljoen dollar in september.
Het aantal betalende abonnees nam wel af, maar die daling was significant minder dan bij de inkomsten. Volgens van Dreunen ligt het vooral aan het feit dat Mists of Pandaria digitaal veel minder verkocht vergeleken met september vorig jaar. Mists of Pandaria werd eind september gelanceerd en genereerde in die maand ongeveer 85 miljoen dollar via digitale verkopen. In mei van dit jaar waren die inkomsten gedaald tot onder de 1 miljoen dollar.
World of Warcraft heeft volgens de meest recente cijfers 7,7 miljoen betalende spelers. Eind 2012 waren dat er nog 9,6 miljoen. Ondanks deze terugloop ziet SuperData geen daling in de inkomsten die Blizzard genereert uit microtransacties. Dit is volgens het bedrijf een indicatie dat WoW-spelers bereid zijn om hier geld aan te besteden.
Reacties op: Inkomsten WoW vooral ingezakt vanwege Mists of Pandaria
Overmind
Mcvroegrijk
Keimps
Leshrac
Overmind
Valerium
derpsterPRO
Barman
Ikzelf ben nog steeds verknocht aan het spel. De mindere graphics ten spijt. Dit is minder belangrijk dan de mooie samenhang van het geheel.
De "lore" is gewoon fantastisch en nodigt nog steeds uit tot het starten van nieuwe karakters.
geert1
geert1
Het klopt dat WoW grafisch zwaar verouderd is, maar artistiek gezien is het spel nog steeds niet lelijk (technisch gezien wel). De gameplay is inmiddels ook achterhaald, maar het is wel een erg goed uitgewerkte versie van het standaard MMO-model: met de tank-healer-dps-structuur, de vaste quests, de raids, pvp, enz. Zelf vond ik de gameplay wel saai worden, en ik ben dan ook al 2 jaar gestopt, maar toch heb ik het vele jaren gespeeld en sluit niet uit dat ik ooit nog weer begin.
Omdat het zo'n goed en compleet spel is, zijn vele miljoenen mensen wél bereid om maandelijks te betalen. Als je het per gespeeld uur bekijkt, is WoW voor velen ook helemaal niet duur. Voor de prijs van 5 biertjes kun je een maand lang gamen. Koop je in plaats daarvan echter elke maand een nieuwe game, dan ben je een stuk meer kwijt. Dus er is best iets voor te zeggen, zelfs nu nog, 9 jaar na de release.
Free 2 play zou in de toekomst absoluut een mogelijk kunnen zijn. Een tijdje geleden verwachtte ik dat zelf ook, maar het zou ook nog wel even kunnen duren. Er komen langzaamaan wel steeds meer microtransactie-mogelijkheden, dus misschien bouwen ze langzaam richting free-2-play. Misschien dat het tijdens Blizzon in november duidelijk wordt.
Al met al blijft WoW nog wel een jaar of 2-3 in leven hoor, het is nog altijd een enorm populaire MMO. Ik verwacht nog meerdere expansions, hoewel ze misschien wel wat in omvang kunnen gaan afnemen. Ik neem aan dat Blizzard langzaam minder gaat investeren in het spel, zodat het in verhouding blijft met de dalende inkomsten.
geert1
Blizzard zou gek zijn om te stoppen; er zijn zat succesvolle en nieuwere MMO's die maar een tiende deel hebben van het aantal spelers, en die stoppen ook niet
Ins0mnia
geert1
Maar het geeft me wel een plek om te lullen over de volgende expansion en hoe WoW wel of niet "dood" is, dus wat dat betreft altijd goed ;)
ShadowX
Ben geen MMO fan meer maar WoW blijft toch wel een speciaal plekje hier houden, tis nog steeds 1 van de leukste MMO`s die er is en de verhalende quest die ze er tegenwoordig in hebben zijn geweldig.
Valdoria
Eve-Online is toch wel iets wat met blijft boeien ook al speel ik het nu al ruim 9 jaar, ik denk dat het gewoon het sandbox concept van Eve is wat me blijft boeien.
Ragingbully
Bonfire
archninja13
De graphics zien er top uit speel op ultra settings en over 2 weken komt een graphics upgrade. Bij elke uitbreiding zie ik wel veranderingen.
Ik ben blij dat ze ook veel events hebben in een maand. Nu is er harvest festival en dan is er dark moon en volgende maand hollows day ( halloween ) dat me weer zowt maakt voor een mount
whopper
Arrahant