Na het grandioze succes van het derde deel in de The Lord of the Rings trilogie bij de Oscar-uitreiking, vond Electronic Arts het weer tijd worden om weer eens wat van haar eerstvolgende game gebaseerd op deze succesvolle filmreeks, te laten zien. The Battle for Middle Earth wordt een grootschalige RTS ontwikkeld door het team dat ons vorig jaar Command & Conquer: Generals bracht.

Hoewel het spel zich vooral richt op de prachtige, grootschalige veldslagen, zal er ook enige basebuilding in het spel zitten. Wel heeft men een aantal dingen aangepast. Zo zal je niet meer elke unit apart hoeven te produceren, maar zal je veelal een tiental eenheden tegelijk krijgen met één enkele muisklik. Opvallend is dat de eenheden elk hun eigen emoties hebben, aldus Mark Skaggs in de preview bij GameSpy:The development is also working on ways to bring actual emotion to the units in the game. "In the trailer, there is the Oliphant going on a rampage," Skaggs said. "That isn't because it was directed to. If you look closely, its back is on fire and it is panicking. There are other areas where we are employing this as well. In an RTS, if you tell units to go to a spot, they go. Here, if you tell a couple of Gondor soldiers to attack a troll, they might hesitate because of the tremendous fear factor." In bovenstaande quote wordt al verwezen naar een nieuwe trailer van het spel, waarin we beginnen met een prachtige, rustgevende fly-by over de landschappen in het spel, gevolgd door een furieus gevecht waarbij duizenden eenheden op elkaar instormen. Het is erg indrukwekkend om te zien en daarbij allemaal in real time gerenderd. Zelden wist een RTS spel zulke filmachtige gevechten op het scherm te toveren, en men doet dan ook haar best in het uiteindelijke spel zo min mogelijk interface-elementen op het scherm te laten zien. Download de trailer (17 of 66 MB) hier.