De site Gamepro heeft in een privé-demonstratie mogen uitproberen wat de uitvinder van de rumble en force-feedback techniek, Immersion, heeft ontwikkeld als next-gen rumble. Samengevat zorgt deze techniek voor minder stroomverbruik, is het kleiner dan de huidige technologie en zorgt het voor een sterker en verfijnder rumble-effect. De nieuwe techniek gebruikt maar één motor.

De demonstratie werd gedaan met een standaard Xbox controller in combinatie met een gemodificeerde versie van de PC-game Star Wars: Jedi Knight II. A lightsaber effect that caused the entire controller to quiver subtly, then pulse realistically when the lightsaber was deactivated A heavy recoil effect when firing a rocket launcher, with the feedback trailing off as the rocket propelled into the distance Rapid-fire vibrations from a machine gun; each individual jolt seemed to be synched directly to the gun's firing rate A subtler "weapon switching" effect that gave you a hint about your next weapon; heavy guns produced a strong jolt, while small guns gave lighter one Volgens Immersion is de technologie klaar en kan het worden geïmplementeerd in nieuwe controllers. Het is nog niet bekend of Microsoft, mede eigenaar van Immersion, de technologie gaat gebruiken in nieuwe Xbox 360 controllers. Sony fans lijken vooral naast de pot te pissen, want de PS3 controller zal volgens het concern geen rumble bevatten.