Id software, maar weinig gamers kennen deze bekende ontwikkelaar niet. Het bedrijf is bijna alleen verantwoordelijk voor de evolutie van FPS games, videokaarten en online gaming. Het begon allemaal meer dan 10 jaar geleden met Dangerous Dave, Commander Keen, Wolfenstein, Doom en Doom II. De games van id software spraken een grote groep gamers aan en het is dan niet verwonderlijk dat de spellen van id al meer dan 150 miljoen dollar hebben opgeleverd.It all began with a guy named Mario

The company owes much of its success to advances made by John Carmack, its 31-year-old lead programmer and cofounder who has been programming games since he was a teenager.

Back in the late 1980s, the electronic gaming industry was dominated by dedicated video game consoles. Most game software was distributed in cartridges, which slotted into the consoles, and as a consequence, writing games required expensive development systems and corporate backing.

The only alternative was home computer game programming, an underworld in which amateurs could develop and distribute software. Writing games for the low-powered machines required only programming skill and a love of gaming. Spectrum bekeek de geschiedenis van id software. Een zeer interessant verhaal waarin we uitgebreid kunnen lezen hoe het bedrijf is opgericht, wat de eerste games waren en welke richting id software nu gaat.