Eurogamer zegt een lijst te hebben ontvangen van de ontwikkelaars die zijn vertrokken, maar publiceert de lijst niet. Onder de werknemers vallen art designers en programmeurs. Kotaku meldde gisteren dat Karl Hilton, de oprichter van Free Radical Design, dat later werd hernoemd naar Crytek UK, vetrokken is bij het bestuur van de studio.
Eerder deze week meldde het Duitse magazine Gamestar dat Crytek bijna failliet zou zijn. De financiële crisis waar de ontwikkelstudio in zou verkeren, zou veroorzaakt zijn door tegenvallende verkoop van games als Crysis 3 en Ryse: Son of Rome, alsmede een gebrek aan succes van free-to-play games. Door de crisis zou het personeel hun salaris nog niet hebben ontvangen, waardoor enkele werknemers al hebben gesolliciteerd bij andere studio's.
Crytek UK was voorheen Free Radical Design, de ontwikkelaar van TimeSplitters en Haze. De studio werkte met Crytek mee aan Crytek 2 en 3 en Ryse: Son of Rome. Crytek kocht de studio in 2009 en doopte het om naar Crytek UK, waarna het de ontwikkeling van Homefront: The Revolution op zich nam. De Homefront-franchise was voorheen in handen van THQ, maar toen die uitgever failliet ging nam Crytek de rechten op de IP over. Deep Silver moet de game uit gaan geven.
Reacties op: 'Homefront-ontwikkelaar Crytek UK loopt leeg'
frenchfriemaniac
Logisch toch ze betalen de lonen niet meer uit.
ShadowX
MrTomatoBalls
NightWalkStudios
MuscledRMH
geert1
Ik hoop dat het meevalt en de ontwikkeling van Homefront: The Revolution alsnog doorgang vindt. Ik vind die game het meest interessante wat Crytek heeft gedaan (ben geen fan van Crysis), hoewel het natuurlijk nog moet blijken hoe goed de game wordt.
Firebirdy
Waltaro
RMV
whoisjohngalt
SuperG
geert1
Ik denk dat piraterij en 2e hands games geen grotere rol spelen dan bij andere ontwikkelaars, dus dat zal niet de hoofdoorzaak zijn van deze problematiek. Piraterij loopt ook al een tijdje terug.
Dat ze nu mede door de game Ryse: Son of Rome misschien ten onder gaan, vind ik trouwens wel droevig. Want dat spel is eigenlijk door Microsoft de verkeerde kant op gestuurd. Het moest en zou een Kinect-game worden, en pas laat in het ontwikkelproces is het spel omgezet naar een controller-gestuurde game. Dat maakt dat de gameplay vrij simpel en eentonig is. Daarnaast is het ook nog eens een Xbox One-exclusive, wat een heel beperkte markt oplevert.
Maar het is nog afwachten hoe dit afloopt. Het hoeft geen faillissement te worden; ze kunnen ook inkrimpen, reorganiseren of doorgaan met wat externe financiering bijvoorbeeld.