PlayStation Home begon in 2008 als een sociaal platform, maar is inmiddels uitgegroeid tot een mix van sociale- en communityfuncties en een platform waar casual games gespeeld kunnen worden. Ontwikkelaars verkopen in Home items zoals kledingstukken voor kleine bedragen. "Vanuit een zakelijk oogpunt zijn virtuele items en microtransacties goed. Het werkt", zegt Edward. "We hebben tienduizenden verschillende items in Home en daarmee wordt geld verdiend. Er zijn ontwikkelaars die geld verdienen aan virtuele items in Home, zo simpel is het."

Ook maken sommige games gebruik van het zogenaamde freemiummodel. De game Sodium van ontwikkelaar Lockwood maakt gebruik van dit verkoopmodel. "De eerste vijf levels worden gratis weggegeven, maar om de overige 45 levels te kunnen spelen, moet je een kleding-item voor je avatar aangeschaffen", vertelt Edward. "Zij behalen een enorme conversie; 25 procent van de spelers betaalt voor de game."

Proberen

Edward benadrukt dat Home in de twee jaar dat het bestaat aanzienlijk is veranderd. Dit komt volgens hem vooral doordat het aanvankelijk was opgezet als algemeen sociaal platform, maar door de jaren heen steeds meer is gefocust op een gamersdoelgroep. "Ik hoor constant: 'Ik logde in toen het net was gelanceerd, maar er was niets'. Ik wil die mensen dringend verzoeken om terug te gaan. Het is twee jaar geleden. We zijn altijd erg trots geweest op wat we hebben bereikt voor de lancering, maar we zijn de eerste die zullen toegeven dat het kaal was toen. Twee jaar later heeft het enorme stappen gezet, leeft het, en zit Home vol content met geweldige games om te spelen."