Half-Life heeft op veel manieren de toon gezet voor de huidige en toekomstige lichting first person shooter games. Niet verwonderlijk, want de shooter van Valve Software zal de meeste gamers altijd bij blijven. De actie en het verhaal zorgden voor een overgetelijke ervaring. Een verhaal dat uniek was voor FPS games. De meeste shooters in die tijd hadden een mager scriptje, maar in Half-Life maakte de gamer kennis met verschillende plots en terugkerende gebeurtenissen en personen, maar ook het schuldgevoel was aanwezig. Het was tenslotte Gordon die er een zooitje van maakte en de gamer het gevoel gaf dat hij de situatie moest rechtzetten. GameSpot interviewde Marc Laidlaw, de schrijver van het Half-Life verhaal.GS: The man in the suit, the "G-man" seems to be an often-reprised urban legend or common fictional concept - a government operator who does very nasty things behind the scenes, who is above the law. Do you believe such personalities really exist? Why would you say this concept appears so often in popular media? ML: Manipulative, mysterious characters make things much easier for authors. They do so much of the work for you! That's probably why they're so popular in fiction. They stir up trouble and don't feel any obligation to provide tidy explanations. Perhaps this is why they might exist in real life as well: They make things much easier for the governments who employ them. Naast Gordon zijn er ook een aantal andere personen die besproken worden, zoals de mysterieuze man in pak. Marc heeft naast het Half-Life verhaal nog een aantal andere verhalen geschreven. De meesten worden niet meer verkocht, maar een van zijn beste verhalen, Sleepy Joe, is gratis te downloaden.