Razer kondigt nieuw tijdperk van PC-gaming aan

Hardwareproducent Razer heeft aangekondigd 26 augustus te bewijzen dat PC-gaming nog niet dood is. Dit deed het door met een tweetal mediauitingen te komen, waaronder de website Pcgamingisnotdead.com. Naast de website, die aftelt tot deze vrijdag, is er ook een advertentie in de Wall Street Journal te zien. Daarin zegt Razer dat het vanaf 26 augustus een nieuw tijdperk inluidt voor PC-games, dat voor openheid en innovatie binnen het platform moet zorgen. "Samen zullen we iedereen eraan herinneren dat gamen op PC niet dood is", zo luidt de advertentie. Wat Razer hiermee precies bedoelt, is nog niet bekend. Op de speciaal gelanceerde website kunnen spelers zich aanmelden "om de toekomst van PC-gamen te zien". Verder is er een toetsenbord te zien en een beeldscherm dat nogmaals verkondigt dat PC-gaming nog niet dood is.

Jurassic Park: The Game komt op 15 november

Jurassic Park: The Game is vanaf 15 november verkrijgbaar voor PC en Xbox 360. De PlayStation 3-versie verschijnt een dag later. Dat zijn althans de releasedata waar ontwikkelaar Telltale Games op mikt, zo vertelt het tegenover IGN. Jurassic Park: The Game verschijnt voor Xbox 360 als retailbundel met met daarin alle episodes van het spel. Op de PC zullen deze episodes vanaf 15 november gelijktijdig beschikbaar gesteld worden, een dag later ook op de PlayStation Store. Verder is er nog een iPad-versie in de maak, maar deze heeft nog geen concrete releasedatum. Wel is al vastgesteld dat het spel ook op iPad in losse delen uit wordt gebracht.

Mogelijke nieuwe versie 3DS legt minder nadruk op 3D

Nintendo werkt mogelijk aan een nieuwe versie van de Nintendo 3DS, waarbij het 3D-effect een minder belangrijke rol speelt. Ook zou er een tweede analoge stick aan toegevoegd worden, zo meldt de Franse website 01net, die eerder vroegtijdige details over de Wii U wist te verzamelen. Volgens een anonieme bron van 01net zal het nieuwe model in 2012 gelanceerd worden en de 3D-capaciteiten van de 3DS "radicaal verminderen". Dit nieuwe model zou daarnaast een nieuwe naam krijgen en twee analoge sticks bevatten. De bron zegt verder dat Nintendo nerveus wordt van de op dit moment ontbrekende tweede stick. Dit zou een volledige game-ervaring op de handheld in de weg staan. Om gamers met een originele 3DS niet buiten de boot te laten vallen, zou Nintendo daarnaast aan een accessoire werken voor de 3DS dat een externe analoge stick aan het apparaat koppelt. De prijs hiervan ligt volgens de bron rond de 10 euro. Nintendo zou ontwikkelaars al hebben gevraagd om games te maken die gebruik maken van twee analoge sticks.

CryEngine 100.000 keer gedownload

De CryEngine die vorige week gratis als download door Crytek beschikbaar werd gesteld, is sindsdien bijna 110.000 keer gedownload. Dit meldt de ontwikkelaar. Het aantal downloads staat op dit moment op zo'n 109.220. de CryEngine is daarmee tot op heden de snelst gedownloade engine. De Unreal Engine 3 van Epic Games werd binnen een week 50.000 keer gedownload. De CryEngine is enkel gratis voor wie het wil gebruiken voor non-commerciële doeleinden. Wie er wel een betaald product mee wil maken, moet twintig procent van de omzet aan CryTek afdragen.

DRM PC-versie From Dust verdwijnt binnenkort

De DRM-beveiliging die momenteel op de PC-versie van From Dust zit, verdwijnt naar verwachting over twee weken. Dit heeft uitgever Ubisoft bekendgemaakt middels een statement op het forum van het spel. Ubisoft legt in het statement uit dat de eerdere communicatie van de uitgever over welke DRM-maatregelen From Dust zou bevatten, niet helemaal helder was. Het bedrijf verontschuldigt zich voor het misverstand en laat weten dat men op dit moment werkt aan een patch die de DRM verwijdert. Afgelopen week ontstond commotie over de PC-versie van From Dust, omdat Ubisoft eerder had laten weten dat er geen constante internetverbinding voor vereist zou zijn. Dit was ook niet het geval, maar spelers moesten wel bij iedere speelsessie opnieuw verbinding maken met de authentificatieservers van Ubisoft. Pas daarna konden zij offline verder. Dit was tegen het zere been van de gamers, die verwacht hadden dat zij alleen bij de eerste keer opstarten moesten inloggen om hun exemplaar te verifiëren.