Lionhead Studios kopstuk Peter Molyneux heeft vandaag verklaard dat de heden ten daagse ontwikkelaars meer mogelijkheden dan ooit hebben gekregen. Dit dankzij de release van Microsoft's XNA Game Studios Express Platform.

Eerder deze week gaf Chris Satchell, een hoge pief bij Microsoft, al aan dat "dat waar wij naar toestreven veel wegheeft van het YouTube concept, alleen dan met betrekking tot videogames". Als commentaar daarop gaf Molyneux in een speech aan dat "Jullie (daarmee doelend op de developers) erg veel geluk hebben, want het internet is de meest fantastische plaats om je ideeën tentoon te stellen en aan de man te brengen. Als XNA daadwerkelijk een YouTube formaat aanneemt, dan zal dat niets anders dan briljant worden!"

Molyneux zou Molyneux niet zijn als hij niet ook nog advies had voor aspirant ontwikkelaars: "Als je in de gamesindustrie terecht wil komen, is er niets handigers dan het hebben van een demo. Niets, op het hebben van een grote lap geld in mijn handen. Als je het echt wil maken in de gamesindustrie zul je toch ook echt ongebreidelde passie moeten hebben voor datgene wat je doet. Het zal je gewoon niet lukken als je het niet orgasmisch leuk vindt. Er zijn werkelijk tijden geweest dat ik in tranen ben uitgebarst terwijl ik spelconcepten beschreef. Het is zo verslavend! Je kunt iemand met zo'n passie voor iets niet weerstaan!"

Ook al beschrijft Molyneux zichzelf als een 'slechte programmeur', zegt hij alsnog dat games maken één van zijn passies is. "Voor mij verbleekt de rest van de wereld een beetje. Ik zou zelfs liever blijven coderen dan dat ik met mijn vriendin de kroeg in zou duiken, en zo voel ik het nog steeds eigenlijk. Niets duurt zo lang als programmeren en coderen."

Verder had Molyneux het ook nog over zijn laatste games, The Movies, waarvan hij toegeeft dat deze minder goed verkocht dan verwacht. "Ik weet waarom. Het was een slechte periode in mijn carrière, maar eigenlijk ook een goede. Om verschillende redenen kwamen The Movies, Fable: The Lost Chapters en Black & White 2 allemaal samen op hetzelfde moment. We hadden er eigenlijk te weinig mensen voor, eigenlijk hadden we The Movies moeten afmaken, spelen, nóg een keer spelen en het dan allemaal wat rustiger maken", aldus Molyneux.

The Movies