Terwijl veel gamers wachten op de release van Warcraft 3, is er op dit moment nog een andere grote RTS game in ontwikkeling bij Ensemble Studios. Age Of Mythology bewees al een spectaculaire 3Dengine te hebben, maar lijkt nu ook een zeer gebalanceerde gameplay te bieden.

Eerdere screenshots lieten al de God-powers zien waarmee je als speler invloed kon uitoefenen op de veldslagen. Een stevige regenbui, storm of vulkaan doet dan ook wonderen bij het verhogen van de bodycount.

GameSpy wist z'n grijpgrage handjes te leggen op een testexemplaar en maakte een eerste hands-on preview van dit veelbelovende spel.During our play test, we got an opportunity to try out a multiplayer game of Age of Mythology (between Greeks and Egyptians) right from the beginning. Mind you, this was not from a pre-fab demo like we've seen in the past (where all the god powers were made available to us or we had a huge army to rush in right away). Nope. No mythological units anywhere to be seen, it was just us and some villagers. Starting out the game, it was like a normal game of Age of Kings. You had to start gathering resources and build up. Much like Age of Kings, players need food, wood and gold, but instead of stone, Age of Mythology uses "favor." Favor is generated in different ways by different cultures. Greeks generate it by tasking villagers to pray at temples. Egyptians, on the other hand, do not gain favor by praying at a temple. Instead, Egyptians build expensive monuments that generate favor automatically.

Blijkbaar vereist elke beschaving zijn eigen strategie, iets wat we natuurlijk ook al in eerdere AOE games zagen. De mythologische units maken echter wel wat dingen mogelijk die vroeger nooit denkbaar waren vanwege een realistische benadering.