Het viel natuurlijk te verwachten: Halo 3 doet het goed, heel erg goed zelfs. De game heeft in Amerika inmiddels de status van "grootste entertainment lancering ooit" bereikt en hiermee verslaat de game onder andere de verkopen van het laatste boek van Harry Potter en de derde film van Spider-Man. Voor de cijfertjesgeile mensen onder ons: Halo 3 werd in Amerika voor een recordaantal van 1.7 miljoen stuks gepre-ordered en hiermee werd de game meteen de snelst verkopende videogame ooit. Uiteindelijk genereerde Halo 3 een totale omzet van ruim 170 miljoen dollar.

De populariteit van Halo is niet alleen in geld uit te drukken; in de eerste 20 uur na de lancering kwamen er ruim een miljoen spelers op het Live-netwerk en hiermee is de 25e van september de meest actieve dag op Xbox Live ooit. Het moge duidelijk zijn dat Halo 3 op zijn minst lucratief is te noemen. Wij gunnen Bungie al het succes van de wereld, want naast een uiterst solide game is Halo 3 een meer dan waardige afsluiting van de trilogie.