Halo-fans kijken massaal uit naar 26 september, de dag waarop Halo 3 in de winkels zal verschijnen. Maar er is nog meer om enthousiast over te worden. Volgens Bungie's Frank O'Connor zal de game nog een hoop visuele verbeteringen ondergaan voor de game in de verkoop wordt gedaan.

“Multiplayer vergt noodzakelijkerwijs een sterielere bewerking van onze grafische stijl. Het zal altijd gericht zijn op functionaliteit en performance, in plaats van het scherm vol te proppen met zoveel mogelijk pixels,” aldus O'Connor. “We denken dat de uiteindelijke look van de game bij de launch in september vooral gebaseerd zal zijn op de intensieve singeplayer ervaringen. We focussen vooral op het behouden van het karakter en de sfeer van Halo in ons visuele design. We moeten onszelf dan ook bewijzen, en niet proberen om de esthetica van andere games te evenaren. We denken wel dat de fans erg tevreden zullen zijn met de grafisch gepolijste Halo 3 die ze in september zullen zien.”

Hij vertelt ook dat het ontwikkelingsteam behoorlijk wat tijd heeft om de game te finetunen. “We werken aan wat grotere dingen, maar we zorgen er tegelijkertijd voor dat alle kleine details ook in orde zijn. Belichting en sfeer zijn de belangrijkste sleutelwoorden voor de look en feel van Halo 3, en die hebben we tot nu toe alleen nog maar laten zien in de multiplayer modus.”

En natuurlijk moet er worden afgesloten met een teaser. “Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat er heel veel visuele verrassingen in de singleplayer campagne zitten en er een paar coole grafische verbeteringen in de multiplayer aanwezig zijn.”