De deal om GTA III exclusief op PS2 uit te laten komen werd gemaakt op een interne vergadering in Los Angeles tussen Reeves, SCEE-oprichter Chris Deering, en diverse uitgevers. "De laatste vergadering van die dag was met de voormalige Take Two-directeur Kelly Sumner", aldus Deering. "We hebben daar een overeenkomst geregeld over State of Emergency. Ik denk dat die game sowieso niet op de Xbox zou zijn uitgebracht." De vergadering was overigens niet officieel ingepland, en leek volgens Deering ook meer op samen een paar biertjes drinken.

Akkoord

"We vroegen daarna wat ze nog meer voor titels hadden", vervolgt Deering. "En toen zeiden ze: 'Nou, we hebben een game genaamd Grand Theft Auto, daar zouden we een deal over kunnen sluiten.' Onze technische medewerkers zeiden dat GTA III niet zo'n slecht idee was. Het was innovatief, maar technisch geen monster. Ik had alleen gehoord dat een goed spel was, dus ging ik akkoord." 

Grand Theft Auto III is uiteindelijk één van de grootste games op de PlayStation 2 en de bijbehorende generatie consoles geworden, opvolgers Grand Theft Auto III: Vice City en San Andreas waren nog succesvoller. Deze generatie kwam Grand Theft Auto IV voor de PS3, Xbox 360 en PC uit.