Binnenkort gaat in Nederland een grootschalige campagne van start die de softwarepiraterij tegen zou moeten gaan. Dit wil men bereiken door de sociale acceptatie van piraterij onder jongeren te verlagen en aan te moedigen er onderling over te discusseren. De campagne is een initiatief van de NVPI ( de branche-organisatie van de entertainmentindustrie), ondersteund door het Platform Multimediaproducenten, de NISVE en de BSA.

Het gezicht van de campagne is misdaadverslaggever Peter R. de Vries, wie op 3 februari het startsein zal geven voor de campagne en de resultaten van het onderzoek naar illegaal kopieren uit de doeken zal doen. Een paar feiten:• Per jaar worden in Nederland zo'n 200 miljoen blanco cd's verkocht.

• 10% daarvan wordt gebruikt voor het illegaal kopiëren van software en games.

• 56% van de jongeren in Europa tussen 16 en 19 jaar koopt gekopieerde

games. Door softwarepiraterij lopen software- en gameontwikkelaars, alsook de detailhandel, jaarlijks miljoenen mis. Hopelijk zal deze campagne zijn vruchten af werpen en er eindelijk voor zorgen dat het illegaal kopiëren van software en games niet meer de normaalste zaak van de wereld is, maar een misdaad net als winkeldiefstal.