Na acht jaar ontwikkeling lijkt het erop dat Galleon in april van dit jaar eindelijk op de markt zal komen. Het spel is door Interplay aan uitgever SCi overhandigd en zal voorlopig exclusief op de Xbox verschijnen. Opvallend is dat er na die acht jaar ontwikkeling eigenlijk niets aan het eigenlijke spel is veranderd. In een interview met Boomtown vertelt ontwikkelaar Toby Gard namelijk dat in het eerste jaar van de ontwikkelcyclus het hele verhaal en alle puzzels al nauwkeurig vastgelegd waren. Sindsdien heeft men niets anders gedaan dan het eigenlijke spel ontwikkelen. Normaal gesproken zou een spel als Galleon al lang gecancelled zijn, maar het spel was volgens Toby te goed om dat zomaar te doen.

Na alle heisa omtrent de releasedatum zou je zowaar uit het oog verliezen wat Galleon zelf voor een spel is. Galleon zou het spel moeten gaan worden dat ons Tomb Raider zou doen vergeten - iets wat andere games en vooral Tomb Raider zelf inmiddels allang bewerkstelligd hebben - en biedt ons 3rd person actie met piraten. Er zal heel wat gevochten moeten worden in Galleon en de directe aanval blijkt vaak beter. Leuk is dat je tegenstanders op kan pakken en naar elkaar toe kan gooienCombat in the game is designed to be a melee smorgasbord, Gard explained enthusiastically. You have two attack buttons, which gives you access to a wide array of standard moves, including punches and front and rear kicks. These moves become more powerful if you time them correctly. If you get hold of an opponent properly, you can throw him at your other enemies. Furthermore, causing a lot of damage in a short time span will earn you different special moves. Lees het volledige interview, dat verder nog in gaat op de verhaallijn en de andere karakters in het spel, bij Boomtown. Binnenkort zullen we zien of de concurrentie Galleon niet hopeloos voorbijgestreefd is.