Nieuws
Google Stadia

Google verklaart waarom veel Stadia-games niet in 4K en 60fps speelbaar zijn

Ontwikkelaars kiezen de uiteindelijke resolutie van hun games

Geschreven door Cody van den Bogert op
Google heeft een verklaring gegeven voor het feit dat veel games niet in 4K en 60fps gespeeld kunnen worden op de nieuwe gamestreamingsdienst Google Stadia.

Veel Stadia-gebruikers zijn niet helemaal tevreden met de lancering van Google Stadia wegens het ontbreken van een aantal ontbrekende functies die Google had beloofd. Een van de kritiekpunten is dat meerdere games niet in 4K en/of 60fps gespeeld kunnen worden, terwijl het abonnement dat op dit moment vereist is dit wel als functie noemt. Zo zijn er meldingen ontvangen over de tekortkomingen van Red Dead Redemption 2 en Destiny 2.

Google heeft aangegeven dat de datacenters van het bedrijf krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles. Het prestatieniveau van Stadia is echter lang niet gelijk aan de verwachtingen van de consument. Volgens Google is hier echter een reden voor. Alle streams draaien namelijk volgens Google op 4K en 60fps, onafgezien van de resolutie waar het spel daadwerkelijk op wordt getoond, anders gezegd; de schuld ligt bij de ontwikkelaars.

"Stadia streamt in 4K en 60fps, en dat geldt voor alle aspecten van onze pijplijn van game tot scherm: GPU, encoder en Chromecast Ultra geven allemaal 4K door aan 4K-televisies, wanneer de juiste internetverbinding aanwezig is.", begint de verklaring van Google.

"Ontwikkelaars van Stadia-games werken hard voor de beste stream-ervaring voor elk spel. Zoals te zien is bij al onze platformen, worden er verschillende technieken gebruikt om de beste algemene kwaliteit te leveren. We geven ontwikkelaars de vrijheid om zelf in te vullen hoe de beste beeld- en frame rate-kwaliteit bereikt kan worden en we zijn onder de indruk van het resultaat dat zij hebben geleverd bij de lancering van Stadia", aldus Google.

Stadia

Google benadrukt tevens dat ze ervan overtuigd zijn dat ontwikkelaars doorgaan met het verbeteren van hun games op Stadia. Omdat Stadia-games in de cloud worden gedraaid kunnen ontwikkelaars volgens Google zo snel innoveren als ze willen om een betere ervaring te leveren zonder gebruik te hoeven maken van patchers en downloads.

Voorlopig wordt er dus geen oplossing geboden door Google. Of en wanneer games in een hogere resolutie of betere framerate worden gedraaid is nog niet bekend.

Eerder bevestigde Google de afwezige functies van Stadia bij de lancering. Hier lees je alle info over Google Stadia op een rijtje.

Dit artikel delen:

Lees meer

Strafrechtelijk onderzoek tegen Pokémon-lekkers gestart Phil Spencer: 'Virtual reality geen focus voor Xbox Scarlett'
7

Reacties op: Google verklaart waarom veel Stadia-games niet in 4K en 60fps speelbaar zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    HunterSeeker

    • 26 november 2019 12:11
    Het kunnen kinderziektes zijn, komt natuurlijk vaker voor bij nieuwe implenmentaties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 november 2019 12:38
    Wel slim van Google om nu alvast de ontwikkelaars en uitgevers waarvan je afhankelijk bent om spellen op jouw dienst uit te brengen de schuld te geven van het falen van je dienst.
    </sarcasm>
    Google had gewoon heel duidelijk moeten zijn in hoeverre je op dit moment wat aan dat abonnement hebt, namelijk niet zoveel.
    Het had beter geweest om te wachten en de dienst echt goed klaar te maken, maar ze wilden heel graag de eerste zijn hiermee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 26 november 2019 12:41
    Ik moet zeggen dat je het bij destiny 2 wel een beetje ziet. Bij metro Exodus had ik het totaal niet. Je weet dat je tegen zulke dingen aanloopt als early adapter. Ik moet zeggen dat ik wel verrast ben met het gemak hoe snel je kan gamen. Ik denk zeker dat de stadia toekomst heeft. Alleen is het aanbod nu nog een beetje karig. Ben toch aangenaam verrast door stadia

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CerandoX.nl

    • 26 november 2019 13:21
    Vreemde verklaring. Nu weten in ieder geval die paar mensen die Stadia (nog) gebruiken waarom dit gebeurd. Ik heb ook nog geen cijfers gezien van de playerbase.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 26 november 2019 14:36
    @CerandoX.nl ik hoorde via via dat het behoorlijl tegen valt. Maar ik kan dat dan niet 100% zeker zeggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 26 november 2019 15:38
    En ga je dan als ontwikkelaar hier tijd in stoppen? Is dit je belangrijkste markt op dit moment? Denk toch dat bijvoorbeeld een Rockstar (omdat RDR2 word aangehaald) zich eerder druk maakt over de prestaties op de vaste pc ipv stadia. En ik weet niet waar andere devs de prioriteit leggen maar ik zou denken met mijn boerenverstand dat ze eerst de grootste afzetmarkt (meest gebruikte hardware) ga optimizen ipv nu keihard voor Stadia aan de slag te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 26 november 2019 16:28
    Oké, dus die 22 games zijn nooit getest om te kijken welke data en kwaliteit daadwerkelijk in de huiskamer beland. Tuurlijk niet Google, haha grappenmakers. Wat een onzin van de bovenste plank.

    In het bericht over oververhitte ultracast geeft Google zelf aan alles uitvoerig te hebben getest. Hoezo, tegenstrijdigheid zeg. Wat slecht zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.