Vredelievende gamers zijn moeilijk te vinden, maar ze bestaan wel degelijk. Mensen die geen geweld willen gebruiken omdat dit onethisch is. Voor deze groep en de gamers die al het geweld in games zat zijn is het goed om te weten dat geweld niet nodig is in Deus Ex 2. Spelers kunnen namelijk zelf bepalen of ze iemand willen doden of pijn doen. Dit heeft niets te maken met kritiek op de huidige generatie games, maar meer met de vrijheid van de spelers volgens Harvey Smith van Ion Storm.GH: How will the non-linear story work? Will your choices, good or bad, affect the ending? Will there be more than one ending, or bonus items as a reward for making the "good" decisions? HS: Our writers, Sheldon Pacotti and Sarah Paetsch have written thousands of lines of "barks." These are sets of one-liners that reflect the AI state of a character. So, as the player moves through the world, changing things, characters can make intelligent comments that reflect these changes. Characters have different personalities and agendas, so one might reward you for doing something good, while another might reward you for doing something darker. Our branching conversations reflect the way you've played too--most characters have several ways of looking at your actions. We've also cooked up four endgames. Verder laat Harvey ons weten dat er bijna geen verschil zal zijn tussen de PC en de console versie, dat de engine veel beter is dan die van het origineel en wat voor opties de speler in-game heeft.