Er is weer nieuws over Duke Nukem Forever, het spel dat al ver voor de oerknal in ontwikkeling was. George Broussard heeft namelijk in de reacties bij Shacknews, waar iemand opmerkte dat hij dit jaar van plan was Duke Nukem Forever te gaan spelen, prijs gegeven hoever men nu ongeveer onderweg is en wat men de afgelopen jaren gedaan heeft. Normaal ben je blij dat je het licht aan het eind van de tunnel ziet, maar 3D Realms heeft onlangs de tunnel zelf gevonden.

In 2002 heeft men namelijk besloten een groot deel van de technologie achter het spel opnieuw te herschrijven zodat men een goed fundament heeft voor het uiteindelijke spel. Vervolgens heeft men in 2003 vooral aan content gewerkt en is men momenteel dichterbij het eindproduct dan men ooit is geweest. Toch zijn er nog levels die nog niet klaar zijn en worden er continu nog dingen aangepast.

Het grootste probleem achteraf was misschien wel wat men de licentie heeft genomen op een bestaande engine. Men heeft immers zoveel dingen aangepast aan deze engine dat men evengoed een eigen engine van de grond af had kunnen bouwen welke precies aan de wensen voor het spel zou voldoen:Yeah, but just the overall structure. Editor, scripting language, networking etc. We've completely gutted and written our own AI system, rendering, particles, skeletal animation and more so it won't look/feel like an Unreal game at all I don't think.

In hindsight, I don't think licensing an engine was a smart move for us. We're pretty uncompromising in what we want to do, so we don't like having limitations. What killed us was not having the programming staff to do what we wanted to do effectively and not recognizing that for a long time. Chalk that up to inexperience. Meer reacties vind je hier. Zoek naar de nickname "GeorgeB3DR". Of het spel nu in 2004 uit zal komen, we betwijfelen het. Maar E3 2004 klinkt als een goed moment om eindelijk met hetgeen men in huis heeft, voor de dag te komen!