'Geen verschil in framerate tussen Xbox One en Scorpio' | Gamer.nl

'Geen verschil in framerate tussen Xbox One en Scorpio' | Gamer.nl

Er zal geen verschil in framerate zijn tussen Xbox One en Project Scorpio. Dat meldt Shannon Loftis van Microsoft Studios in gesprek met Game Informer over de nieuwe Xbox.

Met een releasedatum van eind 2017 werd Project Scorpio relatief vroeg aangekondigd. Ook PlayStation-ceo Andrew House was verbaasd over de onthulling van de nieuwe Xbox. Shannon Loftis van Microsoft Studios legt uit waarom het bedrijf voor deze strategie heeft gekozen.

"We willen nu over Scorpio praten om ontwikkelaars een voorsprong te geven," zegt ze. "Er kunnen wat kleine aanpa ingen worden gedaan aan games die nu worden verscheept, zodat die geüpgraded zijn wanneer Scorpio uitkomt. Als je nu dynamisch schalen implementeert, ziet het er straks beter uit op Scorpio. De andere reden is om een signaal af te geven aan ontwikkelaars dat 4K-gaming in aantocht is. Een typisch scenario is dat bijna alle games in native 4K of beter worden gemaakt en dan worden verkleind zodat het aansluit op de specificaties van het uitvoerapparaat. Er zal geen sprake zijn van verkleinen op Xbox Scorpio."

Hoewel er geen verkleining van resolutie plaats zal vinden op Project Scorpio, geldt dat niet voor framerate. Loftis legt uit: "Nee, er zal geen verschil in framerate zijn tu en games op Xbox One en Project Scorpio, omdat de ontwikkelaar normaal gesproken de framerate bepaalt aan de hand van wat past bij de gameplay. Je wilt niet twee verschillende mechanismen maken voor twee verschillende configuraties."

Ook in het geval van games die op Xbox One geen hogere framerate aankunnen, zal Scorpio geen verbetering tonen. "Een goed voorbeeld is Killer Instinct, die cro -play ondersteunt tu en pc en Xbox One. Daarvan hebben we de framerate vergrendeld tot 60 beelden per seconden. Dit zou beter kunnen op high-end pc's, maar dat zou de competitieve aard van de game verpesten", zegt Loftis.

Scorpio-games
Er is echter geen reden tot zorg voor mensen die bang zijn dat er een verschil in features zal zijn tu en games op Xbox One en Scorpio. Volgens Loftis zullen er namelijk geen "Scorpio-games" zijn.

"We beschouwen games niet per se als 'Scorpio-games'," zegt ze. "We zien ze als Xbox One-games die gebruik maken van de kracht van Scorpio om games af te spelen in 4K. Als je een 4K-game in een non-4K-console stopt, wordt de game getoond in 1080p. Het zal er nog steeds prachtig uitzien. Net als met HDR. Dat zal allemaal naar behoren werken."

Over de prijs wilde Loftis niet veel kwijt, maar ze bevestigde wel dat de console een "premium prijs" krijgt. Dat komt deels door de ondersteuning voor virtual reality.

Project Scorpio werd tijdens Microsofts E3-persconferentie onthuld en belooft een ware krachtpatser te worden met 6 teraflops en acht CPU-kernen. Project Scorpio moet eind 2017 verschijnen.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou