De University of British Comumbia heeft een studie afgerond naar racisme in videogames, en het resultaat is alles behalve positief. Games zouden achtergebleven zijn op andere media, omdat ontwikkelaars nog in de oude rolpatronen lijken te hangen. Robert Parungao, een van de onderzoekers, heeft zo’n 100 uur lang games gespeeld die representatief zouden zijn voor de ontwikkeling binnen videogames. Kung Fu, Warcraft 3, Shadow Warrior en Grand Theft Auto 3 hebben dienst gedaan als onderzoeksmateriaal en laten het geweld, seksualiteit en racisme in videogames volgens de onderzoeker goed zien.

"Grand Theft Auto features non-white characters who are mainly triad members, yakuza gangsters, latino gangs or black hoods. These stock characters are seen in a lot of games and function as narrative obstacles to be overcome, mastered or ultimately blown to smithereens by the white hero."

Ook zouden gameontwikkelaars graag een mix van Aziatische stereotypen gebruiken welke volgens Parungao compleet onzinnig zijn. Als voorbeeld noemt de onderzoeker de Chinese slechterik in Shadow Warror onder de naam Lo Wang. De man zou bij het schieten van een rocket-launcher ‘just like Hiroshima!’ schreeuwen.

 

Parungao noemt als reden van het achterblijven van videogames op de andere media, het beeld dat mensen van de videogame hebben. Games worden nog steeds als speelgoed voor kinderen gezien. Andere media krijgen veel kritiek door verscheidene groeperingen, maar gameontwikkelaars worden niet aangemoedigd om mee te gaan in de tijd. In de toekomst zal Parungao naar nieuwe manieren zoeken om videogames op ethisch vlak te verbeteren.