Ganesh voerde haar onderzoek uit onder 22 Nederlandse gamers, zowel mannen als vrouwen, met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Zij speelden gemiddeld meer dan 2,5 jaar lang 18 uur per week World of Warcraft. Uit hersenonderzoek bleek dat bij het spelen met hun avatar een hersengebied extra actief werd dat ook geassocieerd wordt met out of body-ervaringen. Hierbij hebben mensen het gevoel dat zij boven hun eigen lichaam zweven en zichzelf kunnen zien.

Volgens Ganesh is er vervolgens sprake van een zogeheten full body illusion. De Radboud Universiteit meldt hierover het volgende: "Wanneer een avatar, die met zijn rug naar de proefpersoon staat, wordt gestreeld op zijn rug, en tegelijkertijd de proefpersoon zelf ook op zijn rug wordt gestreeld, dan verplaatst de proefpersoon zich in de avatar die voor hem staat." Ganesh concludeerde ook dat spelers van online RPG's zich ongeveer even verbonden voelden met hun avatar als met hun beste vriend. 

Ze uit ook kritiek op de rol van ontwikkelaars. "Gamen heeft voor de spelers, doorgaans jonge mensen, te maken met persoonlijke ontwikkeling, het tot uiting brengen van individualiteit, relaties leggen en onderhouden. Allemaal kwetsbaar terrein." Volgens haar is dit een gevaarlijk in combinatie met het feit dat ontwikkelaars het speelgedrag van spelers kunnen volgen en hun game daarop aanpassen. Dit zou botsen met de notie dat jonge mensen zichzelf in vrijheid moeten kunnen ontplooien.