De tieners, met een gemiddelde leeftijd van zestien jaar, moesten vijftig minuten Call of Duty 4: Modern Warfare op de PlayStation 3 spelen of de documentaire March of the Penguins kijken. Het bleek dat de veertien tieners na het gamen minder dan tien minuten extra nodig hadden om in slaap te komen in vergelijking met in slaap komen na een film of documentaire. "Hoewel het spelen van games het in slaap komen negatief beïnvloedde, is het maar zeer de vraag hoeveel invloed het heeft", zo wordt beschreven in het rapport van Australia's Flinders University.

In bed

De onderzoekers hebben per tiener meerdere sessies uitgevoerd waarin er documentaires werden gekeken en games gespeeld. De veertien proefkonijnen moesten in een onderzoeksfaciliteit in bed liggen met de lichten gedimd en het lichaam in een semisupine positie, een positie waarin men op de rug ligt en de benen gebogen. De hartslag en 'cognitieve alertheid' werden gemeten tijdens het gamen of het kijken. Toen men klaar was met de activiteit voor het slapengaan, moest men slapen en werd de 'architectuur van de slaap' gemeten door de onderzoekers.

Slaaparchitectuur

Er werden geen belangrijke verschillen gevonden in fysieke of cognitieve alertheid. Geen van de tieners die getest werden had een veranderde 'slaaparchitectuur' en de kwaliteit van hun slaapproces bleek niet verminderd. De onderzoekers stellen dat er wellicht andere resultaten worden gevonden als het onderzoek met minder bedreven gamers wordt gedaan. Een ander onderzoek, dat gedaan werd met dertienjarigen als testpersonen, liet zien dat het voor deze groep wel moeilijker was om in slaap te komen na het gamen. De onderzoekers speculeren dat als men ouder wordt en meer ervaring heeft met gaming, men beter in slaap kan vallen na het spelen. Ook waren alle testpersonen "vaste slapers", waardoor het mogelijk is dat mensen die slecht slapen relatief meer beïnvloed worden door het spelen van een spelletje voor het slapengaan.

"Hoewel gamen voor het slapengaan niet zo schadelijk is als we dachten, is het beste advies voor ouders van tieners om ervoor te zorgen dat tieners met mate ontspannen voor het slapengaan", concludeert het onderzoek.