Het zal niet de eerste keer zijn dat Nintendo's imago-probleem aan de kaak is gesteld. Met een houding die door behoorlijk wat consumenten en professionals als 'arrogant' wordt gezien, lijkt de big N nu langzaam de prijs te moeten betalen. De eerste tekenen laten zichzelf zien in de tegenvallende internationale salescharts en negatieve berichten uit Belgie.

Enkele Belgische ketens laten nu namelijk weten mogelijk de GameCube uit de schappen te halen indien er geen verbetering komt in de verkoop. Deze slechte resultaten zouden voor te danken zijn aan slechte marketing en het ontbreken van goede reclame. Volgens de ketens zou dit enigzins kunnen worden bestreden met een heftig reclame-offensief in begin 2003.Bij speelgoedketen Fun Belgium zijn ze resoluut. Verantwoordelijke aankoop multimedia Luc Smets: "Van de drie consoles PS2, Xbox en GameCube, doet die laatste het slecht. In die mate zelfs dat we, als de verkoop niet verbetert, de GameCube in 2003 uit de rekken halen. De kerstperiode kan misschien nog wat schade beperken, maar zoals het er nu uitziet, heb ik er geen goed oog in."

Ook bij ExtraZone geeft men toe dat de verkoop van de GameCube te wensen overlaat. "Je hebt de PlayStation 2 die het goed doet, gevolgd door de Xbox die aan een inhaalbeweging bezig is. En helemaal achteraan hinkt de GameCube", zegt Alex Heering, brandmanager games bij ExtraZone. "Ik geef het nog de kans tot eind februari en dan maak ik de rekening. Als die negatief is, moeten wij stappen ondernemen."De volledige berichtgeving is te vinden op de Gazet van Antwerpen.