Het jaar is 2944, genetisch aangepaste supersoldaten bewaren de vrede in heelal. Er gebeurt echter iets wat niemand had kunnen voorzien. Het ruimteschip Aspero wordt aangevallen door een onbekende vijand. Tijdens het gevecht beland de Aspero en de aanvaller in een onbekend gebied in de ruimte. Heb je al wat geleerd? nee? jammer, want dit is het verhaal van Kreed, een FPS van Russische bodem. De makers vinden dat Kreed naast vermaak, ook leerzaam is. Sterker nog, de spellen van de toekomst zouden zoals Kreed moeten zijn.Nextgame.it: You decided to develop a First Person Shooter, a genre very popular but something that, in the end, can be interpreted in different ways: you can have adrenalinic action, as in Quake III Arena and solitaire adventures, as in Return to Castle Wolfenstein. In this two cases, nowadays, we probably lack the depht that other titles, as Half Life and Deus Ex were able to provide. What is your approach to the genre? Are you aiming to the action or to the adventure side of FPSs? Vladimir Nikolaev: Our vision of Kreed is an adventure-shooter, where the player would bot only automatically accomplish missions and show what he is capable of, but to follow some specific GOAL, that hides a real mystery within. There is nothing more beautiful than MYSTERY, especially if EVERYTHING depends on it. Het interview met Vladimir Nikolaev van Burut is vrij lang en gaat dieper in op het verhaal, de problemen die men had als Russische ontwikkelaar, de multiplayer van Kreed en de gebruikte engine. Kreed zou in maart van volgend jaar moeten uitkomen en kan zo geport worden naar de Xbox.