In een voorbeeld wordt aangegeven dat het bedrijf liever het talent van gamedesigner Icefrog binnenhaalde, die onder meer de mod Defense of the Ancients (Dota) ontwikkelde, en niet per se Dota 2 wilde ontwikkelen. Volgens Edge hoort dit bij het pragmatische van Valve.

Johnson van Valve zegt hierover: "Wat is het meest efficiënte product waaraan we kunnen werken om de meeste mensen mee te entertainen? Dit geeft ook aan waarom nog een vervolg op Half-Life nog niet is verschenen - een dure, lineaire, verhaalgedreven singleplayergame maken is gewoon niet efficiënt tegenover de community-pay-offs van een topklasse multiplayergame." 

Werknemershandboek

In een andere quote vertelt het bedrijf over het werknemershandboek dat zij hebben liggen en hoe het bedrijf zijn structuur hierop heeft aangepast. Valve heeft veel respons gehad op het boek. "Het is bijna overweldigend, hoeveel erover gesproken wordt en de vragen erover. Bedrijven vanover de hele wereld zoeken contact met ons: publieke werken, legale instanties, makelaars, een hoop bedrijven zijn geinteresseerd in het hervormen van hun organisatie naar aanleiding van de beschreven toepassingen."