Nog niet zo lang geleden had ik de gelegenheid om de nieuwste racegames van Codemasters te bekijken op het Engelse Codefest 2001, een jaarlijks terugkerend event. Tijdens deze presentatie kreeg de aanwezige pers een eerste blik op Colin MC Rae 3 en was er een iets vluchtige introductie tot de nieuwste trots: DTM Race Driver.

Deze laatst genoemde racegame valt vooral op door de buitengewoon realistische graphics, iets wat met deze mate van detaill nog niet eerder is vertoond. Om dit argument nog wat kracht bij te zetten heeft Codemasters een aantal screenshots vrijgegeven waarbij de echte wereld is vergeleken met ingame modellen en tracks.

TheArmchairEmpire schreef een preview over Pro Race Driver waaraan oa speciale aandacht is gegeven aan het nieuwe schademodel dat ervoor moet zorgen dat een auto volledig total loss te rijden is.Well since we are all big kids now, we know that graphics alone don't make a game great. So apart from all the realistic car physics and mechanics that we have all come to expect from our racing games, Codmasters has created an all new physics model that will realistically model collisions. Named Finite Element Modeling, this damage model will calculate how a car's internal and external structure become damaged over the duration of the collision. This means that each collision will be different, depending on the exact circumstances of the crash.

Pro Race Driver zal voor de Xbox, PS2 en PC verschijnen, iets waarbij jammergenoeg geen aankondiging voor de GameCube is gemaakt.

Naar vermoeden zal het verschil tussen de PS2 en Xbox graphics ook zeker aanzienlijk zijn.