De reden dat de versies voor PlayStation 3, Xbox 360 en PC later komen heeft te maken met de grotere ontwikkeltijd die er voor die titels nodig is. "Veel meer dan op de minder krachtige platformen als de PSP en de Wii", wist brand manager Paul Walters tegenover IGN te melden.

De Xbox 360-, PC- en PlayStation 3-versies van de Formule 1-game worden bij Codemasters intern ontwikkeld en maken gebruik van de EGO-engine die ook voor DIRT, GRID en Operation Flashpoint 2 wordt aangewend. De PSP- en Wii-versie is in handen van Sumo Digital, de ontwikkelstudio die eerder Virtua Tennis 3 en Outrun 2 naar consoles bracht.

Wii en PSP

IGN heeft een uitgebreide preview online geplaatst van de PSP- en Wii-versie van Formula 1 2009, zoals die game waarschijnlijk gaat heten. Hoewel het de bedoeling is een authentieke race-ervaring te bieden, hoef je in deze versies geen op-en-top realisme te verwachten. Gezien het soort spelers op die platformen staat toegankelijkheid namelijk voorop.