Electronic Arts heeft gisteren in Little Italy, New York, de vergaming van de filmklassieker The Godfather aan de Amerikaanse pers voorgesteld. Hierbij zijn enkele nieuwe details van het nog steeds in mysterie gehulde spel, naar voren gekomen.

The Godfather is qua opzet vergelijkbaar met de Grand Theft Auto games, wat inhoudt dat je als speler behoorlijk wat vrijheid hebt binnen de spelwereld. Hierbij zullen je acties invloed hebben op de verdere verloop van het spel. Ook maken voertuigen deel uit van de gameplay in The Godfather, je zal dus regelmatig door Little Italy heen en weer moeten scheuren om missies voor verschillende mensen te volbrengen.

Je neemt in The Godfather niet de rol aan van een bekend lid van de Corleone familie, maar van een gangster die je enigszins naar eigen inzicht kunt ontwerpen. Je zult hierbij wel beperkt zijn tot een Italiaans uitziende man, omdat het natuurlijk binnen het speluniversum moet passen. Het verhaal van de film wordt niet strikt gevolgt, maar je raakt wel verzeild in verfschillende situaties die je allicht zult herkennen uit de film. Deze zitten op ingenieuze wijze door je eigen verhaallijn geweven.

The Godfather wordt alles behalve een schietfestijn, want de wetten van de maffia spelen een belangrijke rol binnen het spel. Wanneer je moordt, doe je dat dus beter met een doel en enkel als het strikt noodzakelijk is. Ook zijn pottenkijkers niet gewenst. EA zegt de kernbegrippen van The Godfather films en boeken, familie, loyaliteit en angst, als uitgangspunten voor het spel genomen te hebben. Het lijkt erop dat men daarmee de geest van de film, in het spel zal weten te brengen. Een aantal shaky-cam filmpjes vam The Godfather, die een betere indruk geven dan de vrij wazige nieuwe screenshots, vind je hier.