"Ik denk dat dat we de checkpoints gaan proberen te verbeteren", aldus Keen. "Ze geven je wat te doen tijdens het reizen door de spelwereld en dat is absoluut iets dat wij ook willen doen. Ik denk dat [de ontwikkelaars van Far Cry 2] misschien niet genoeg tijd hadden om het systeem te implementeren zoals ze dat graag hadden gedaan. Wij proberen dat recht te zetten. We proberen niet per se om van bepaalde gameplayelementen af te komen. Sommige dingen zullen verdwijnen, andere blijven."

Volgens Keen is het heel belangrijk dat de wereld van de game lijkt te leven. En dat is juist wat er mis ging bij de checkpoints van Far Cry 2, zo stelt hij. "Het was te veel een kijkje achter de schermen. Je gaat weg en dan kom je terug en het enorme vuurgevecht dat je daar zojuist had, is helemaal vergeten. Ze hebben hun doel volbracht, maar aan de andere kant willen we meer het gevoel geven van een echte wereld die leeft om je heen, eentje die verder gaat of je nu wel of niet in de buurt bent."

De checkpoints in Far Cry 2 waren veel spelers een doorn in het oog. Ook al hadden zij net ergens een kamp of dorp ontdaan van vijanden, als zij even later terugkwamen waren alle vijanden er gewoon weer. Dit zorgde er onder meer voor dat zij vaak tijdens het reizen door de spelwereld onder vuur kwamen te liggen.