Het heeft even mogen duren, maar ook Verant begint langzamerhand door te krijgen dat je het als beginner in de wereld van Everquest niet makkelijk hebt. Behalve een mager testlevel van de installatie-cd zijn er verdacht weinig aanwijzigingen zodra je als noob deze grootse online wereld binnen stapt.

Verant heeft in de nieuwste update, ter gelegenheid van de 3de verjaardag van Everquest, een aantal flinke veranderingen aangekondigd die het leven van een beginnende spelers er makkelijker op moet maken.

Deze wijzigingen worden momenteel getest op de testservers en zijn in een update op de officiele EQ site te vinden:In addition, undue frustration can occur during these youthful times. Traumatic events such as losing a corpse and not knowing where to find it or how to retrieve it can be quite the ordeal. With that in mind, we've changed the way that death works below level ten. Characters level nine and under who die will appear at their bind point with all of their equipment intact. (A short-lived corpse will still be left at the site of the disaster to allow the player to receive a resurrection.) Experience gained in dungeons designed for players level 30 and under will be increased. For many people, there is nothing more satisfying in EverQuest than adventuring in dungeons. By giving people the tools to help them succeed earlier, and rewards to match, we hope that more players will discover why many people feel this way.Veel van deze veranderingen zijn dus niet enkel bedoeld om het spel makkelijker te maken, maar vooral om bij aanvang van een nieuw karakter een stuk meer uitdaging te bieden.

Of dit uiteindelijk ook voor een lading nieuwe spelers zal zorgen valt natuurlijk nog te bezien.