"Dit is hoe wij ons de volgende generatie van gaming voorstellen", vertelde Mark Rein, vicepresident van Epic Games, voordat de presentatie begon. De screenshots die VG 24/7 van de demonstratie heeft gemaakt doen de nieuwe techniek volgens Nathan Grayson, redacteur van de website, geen recht. "Deze [screenshots] laten niet zien hoe vloeiend de bewegingen en animaties zijn of hoe sterk de physics-engine is". Volgens Grayson leek de demo op een computeranimatie, maar bewees Epic dat er echte gameplaybeelden werden getoond.

Elke ontwikkelaar die gebruikmaakt van de Unreal Engine 3 kan direct aan de slag met de vernieuwde techniek. Rein legt uit dat het idee hierachter is om "ontwikkelaars en hardwaremakers te zeggen dat dit is waar ze voortaan mee bezig zouden moeten zijn". Volgens Rein is het nog net geen Unreal-Engine 4, maar "meer een Unreal-engine versie 3.975".

Rein benadrukt dat de Unreal Engine 3 is in te zetten voor game-ontwikkeling voor allerlei verschillende platformen. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld games maken voor iPhone 3GS, maar ook voor krachtiger (spel)computers dan er nu op de markt zijn. De demo werd gespeeld op een PC met drie Nvidia GTX 580-videokaarten. De winkelprijs van deze videokaarten liggen momenteel rond de 450 euro per stuk.

Niet voor 3DS

In een interview met Eurogamer geeft Rein echter toe dat Nintendo's 3DS niet sterk genoeg is voor deze nieuwe engine. "Uiteindelijk heeft de dag maar 24 uur en verlangt onze engine een bepaald niveau van hardwaremogelijkheden om onze tools te laten werken. Vandaar dat we ons concentreren op die platformen waar het wel voor werkt", legt hij uit.

"We hebben niks tegen Nintendo", benadrukt Rein. "Wanneer Nintendo hardware uitbrengt die onze engine draait, zitten we er meteen bovenop. Als we er zeker van zouden zijn dat de engine werkt op de 3DS en het apparaat de ervaring weet over te brengen waar ons merk garant voor staat, zouden we het zeker weten doen."