Nieuws
Fortnite

Advocatenbureau klaagt Epic Games aan

'Fortnite is bewust verslavend gemaakt'

Geschreven door Cody van den Bogert op
Een Canadees advocatenbureau bereidt een rechtszaak tegen Epic Games voor. Volgens het bureau maakt de ontwikkelaar Fortnite bewust zo verslavend mogelijk.

"Tijdens het ontwikkelen van Fortnite heeft Epic Games psychologen en andere deskundigen in dienst genomen om de game zo verslavend mogelijk te maken", stelt Alessandra Esposito Chartrand, advocaat bij Calex Légal. Volgens de advocaat weten de ontwikkelaars donders goed waar ze mee bezig zijn en spelen ze in op de verslavingsgevoeligheid van kinderen.

In het verleden hebben er meerdere rechtszaken plaats gevonden met ongeveer hetzelfde thema. Zo werden verschillende tabaksbedrijven aangeklaagd omdat zij, volgens de aanklager, te weinig deden om hun consumenten te beschermen van een verslaving. Chartrand is ervan overtuigd dat Epic Games min of meer dezelfde fout begaat: "Ze maken hun product zo verslavend mogelijk", zegt Chartrand.

Slipstreams Fortnite Season 9

De rechtszaak is tot stand gekomen door het bezwaar van de ouders van een tien- en vijftienjarig kind. "Als wij van tevoren hadden geweten hoe verslavend dit spel was en dat het levens verpest, hadden wij onze kinderen geen Fortnite laten spelen", verklaarden de ouders bij advocatenbureau.

Vooralsnog heeft Epic Games niet gereageerd op de aanklacht, het is onduidelijk of de ontwikkelaar in aanloop van de rechtszaak überhaupt op de zaak gaat reageren. Het is immers niet de eerste keer dat Epic Games wordt aangeklaagd; eerder gebeurde dat vanwege de Fortnite-dansjes en de battle royale-modus. Epic Games is er tot nu toe nog vrijwel onbeschadigd uitgekomen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Panasonic GZW2004: 'De beste TV voor films en series’ Fan speelt Minecraft uit zonder te minen
11

Reacties op: Advocatenbureau klaagt Epic Games aan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • HunterSeeker

    • 7 oktober 2019 13:18
    Succes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 7 oktober 2019 14:03
    Voed eerst maar eens de kinderen en jezelf op. Bijna alle online/mmorpg's spelen deze kaart. Op deze manier kunnen ze de servers in stand houden.

    Veel succes inderdaad. Gamen is, met name voor kinderen nogal verslavend. Als ouder ben je toch echt verantwoordelijk voor de speelduur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 7 oktober 2019 15:48
    Wat een onzin.. Ik heb er geld aan uit gegeven maar alleen omdat ik het kan missen en zag er gewoon vet uit zoals een character skin.. Maar verslavend? Bijna elke game die f2p is werkt op deze manier ;P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 7 oktober 2019 18:43
    @Markus88
    Ik denk ook niet dat het zozeer verslavend is, maar gewoon rete populair.
    Iedereen op t schoolplein en daarbuiten heeft t erover. De celebs die t spelen, de toffe events in de wereld. Dan nog de skins.. het werkt net als bij de grownups, als de buurman t heeft wil ik t ook wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 7 oktober 2019 19:11
    @CroniC
    Allemaal debielen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 7 oktober 2019 23:21
    @oropher jou reactie klinkt meer debiel dan die mensen haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 oktober 2019 20:21
    Ongeacht hoe verslavend het spel gemaakt zou kunnen zijn, het is nog steeds de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen in de gaten te houden. Enige wat die advocaten zien, is een grote paycheck als ze winnen, DAT is waar het ze puur om gaat. En fortnite is echt niet verslavender dan bv Minecraft, dus waarom gaan ze ook niet achter minecraft aan of World of Warcraft indertijd.. of of of of…
    Nee, neem eens zelf je verantwoordelijkheid, zeker als ouder ben JIJ degene die verantwoordelijk is voor hoeveel tijd je kind achter het scherm zit en hoeveel deze er aan uitgeeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 8 oktober 2019 16:20
    @SuperDre Laten we de leeftijdscheck van sigaretten ook maar weghalen, dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Of dan opeens toch niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PANTA

    • 7 oktober 2019 21:47
    Helemaal eens met de reacties als het gaat om de verantwoordelijkheid van de ouder. Daarbij, bijna alle producten richten uitgebreide marketing onderzoek naar de doelgroepen om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Iphone, Mcdonalds, etc. Dat is niet iets nieuws. Logisch dat Epic, experts inhuurt om de doelgroep te vergroten en aan te houden. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid om je hiervan te kunnen weerstaan. In het geval van kinderen zijn het hun ouders. Zij beslissen de online tijd. Zij hebben de portomonnee vast. En als ze dat niet doen, moeten ze niet zeuren dat hun kinderen van die vrijheid die ze krijgen genieten. Het is wel typisch op dat Amerikaans continent: Geen verantwoordelijkheid nemen, maar de schuld afschuiven op een ander als het fout gaat. En indien mogelijk daar een financieel slaatje uit slaan. Belachelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 7 oktober 2019 22:00
    Je geeft als ouder je kind een game en geeft uiteindelijk de ontwikkelaar of uitgever de schuld, die ouders zijn niet wijs.

    Zie het al voor me, mijn ouders geven mij een pakje sigaretten en die klagen dan erna philip morris aan, moet niet gekken worden. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 8 oktober 2019 16:30
    "Fortnite is bewust verslavend gemaakt"

    Ik moest toch wel even glimlachen toen ik dat las.

    Vroegah speelde ik zoveel op mijn Commodore Amiga dat ik bijna mijn educatie door de wc heb gespoeld. Gamen was belangrijker dan huiswerk. Complete verslaving, als ik niet kon spelen dan moest ik wel met alles en iedereen praten over games.

    Het was niet mijn schuld, de games waren gewoon te leuk gemaakt met opzet!