Vorige week maakte Electronic Arts bekend dat het Criterion, de ontwikkelaar de Burnout reeks en de succesvolle Renderware Middleware, over ging nemen. Vandaag is bekend geworden dat de Amerikaanse gamesgigant hier $48 miljoen voor neer zal leggen. Dit lijkt op het eerste gezicht veel geld, maar volgens analysten is het slechts een schijntje voor de uitgever, dat in de drie maanden voorafgaand aan 30 juni 2004, een netto winst van $130.64 miljoen heeft behaald.

De overname van Criterion door Electronic Arts bekent niet alleen dat EA beschikt over een talentvolle ontwikkelaar met enkele waardevolle franchises, waaronder Burnout en Black, maar ook over een van de meest gebruikte Middleware uit de gamesindustrie. De Renderware technologie wordt onder andere gebruikt in games als Grand Theft Auto, Sonic Heroes, Kill Switch, NBA Ballers, The Movies en Mashed. Volgens Criterion zijn er al meer dan 500 titels die momenteel van deze technologie gebruik maken.Electronic Arts zal door de overname royalties vergaren voor elke game die van de technologie gebruik maakt. Dit betekent ook dat andere grote uitgevers als Activision, Ubisoft, Take 2 en THQ, nu geld zullen moeten betalen aan Electronic Arts, een grote concurrent. De vraag is dan ook hoeveel van deze uitgevers nu voor een andere optie zullen kiezen.

Het mes snijdt voor Electronic Arts echter aan twee kanten: niet alleen ontvangt men geld van de Rendware licenties, men spaart zelf ook een hoop uit doordat men gratis over deze geprezen technologie kan beschikking. Men is ook van plan door EA zelf ontwikkelde technologiën met de Renderware 4 engine te combineren, om zo een nog krachtigere toolset samen te stellen.

Het lijkt er dan ook op dat de $48 miljoen die EA voor Criterion betaald heeft een koopje was, vergeleken met de hoeveelheid geld en de machtspositie, die de overname de uitgever zal brengen.