In Skyrim moet het vanzelf duidelijk worden onder welke klasse spelers vallen naarmate zij bepaalde vaardigheden vaker gaan gebruiken. Spelers stijgen in level op basis van hoe ver zij de 18 vaardigheden die het spel rijk is ontwikkelen. Het is daarbij mogelijk om een beperkt aantal vaardigheden te trainen en snel een hoger level te bereiken, of juist op een lager tempo een breed scala aan vaardigheden af te wisselen. Bij ieder level mogen spelers een nieuwe perk kiezen.

Vechtsysteem

In het vechtsysteem van Elder Scrolls V: Skyrim wordt het mogelijk om in iedere hand een apart wapen te dragen of bijvoorbeeld aan beide handen een magiespreuk toe te kennen. Spelers kunnen kiezen om een schild te dragen of een extra wapen, en om twee verschillende soorten magie paraat te hebben of twee keer dezelfde spreuk voor een extra krachtige uitwerking.

Ook zullen vijanden niet meer zo hard meegroeien in hun level als dat bij het vorige deel, Oblivion, het geval was. Het meeschaalsysteem van Skyrim lijkt volgens Bethesda meer op dat van Fallout 3. The Elder Scrolls V: Skyrim moet op 11 november uitkomen.