Eidos heeft vandaag officieel het nieuwste deel in de Tomb Raider reeks bekend gemaakt, nadat eerder al via een gamemagazine en een tijdelijke website de titel en enige informatie over het spel aan het licht kamen. De nieuwste Tomb Raider zal Tomb Raider: Legend heten en wordt door Crystal Dynamics (Project Snowblind, Legacy of Kain) ontwikkeld, in plaats van Core Design dat de eerste zes delen in de reeks voor haar rekening nam. Het spel zal op Playstation 2, PC en Xbox verschijnen.

Veel informatie over de daadwerkelijke gameplay brengt de aankondiging niet met zich mee, wel wordt duidelijk dat Eidos het debakel van The Angel of Darkness zo ver mogelijk van zich af wil schudden. Zo is te lezen dat Crystal Dynamics goed heeft geluisterd naar de kritieken van de gamers en elke review erop nagelezen heeft, om met de nieuwe Tomb Raider met iets te komen dat een stuk beter is dan zijn voorloper, maar tegelijk trouw blijft aan de vaste waarden van de reeks.

Verbeteringen vinden we onder andere op het gebied van besturing en karakteranimaties, iets waarin The Angel of Darkness nog angtvallig trouw bleef aan zijn vijf voorlopers. Het is dan ook goed om te horen dat Toby Gard, de schepper van Lara Croft wie acht jaar lang met het licht geflopte Galleon in de weer was, weer terug aan het roer staat als het op character design aankomt. Lara Croft zal dan ook wat meer diepgang en persoonlijkheid vertonen, hetgeen gamers altijd van haar hebben willen zien.

Nieuw is ook dat Lara zal beschikken over diverse vormen van moderne uitrusting, zoals verrekijkers, granaten, communicatiemiddelen en een magenitsche haak waarmee ze op hoger gelegen locaties kan komen. Ook zal het spel je terug naar de tombes brengen, waar de reeks haar naam uiteindelijk toch aan te danken heeft. Een releasedatum is nog niet bekend, maar op de E3 komen we meer over deze titel te weten, al belooft men al vanaf 12 april de website van het spel regelmatig van updates te voorzien.