De Age of Empires serie gaat alweer een aantal jaartjes mee, het eerste deel verscheen al in 1997. Het nieuwste deel, Age of Empires 3, lijkt het meest belovende deel tot nu toe te worden. Zo konden we zaterdag lezen dat de RTS van Ensemble Studios gebruik zal maken van de Havok physics engine, waardoor zeer realistische physics mogelijk zijn. En niet alleen met de physics lijkt het goed te zitten, want ook het detail van de grahpics is in één woord fantastisch. Hoewel Age of Empires 3 de Age of Mythology engine gebruikt, heeft men die bijna volledig herschreven, zodat er een ongelooflijk detail mogelijk is, iets wat de screenshots ook laten zien.The colonial time period is a good fit for an Age game. Although military technology has advanced, the fundamentals of combat haven't changed from the Age of Kings time period the way they would, say for WWI. That is, the game starts with a lot of units familiar from Age of Kings, like Pikemen and Crossbows. Even in the later part of the game, where there are lots of gunpowder units on the battlefield, cavalry still fight hand-to-hand with swords. Other aspects of the time period work well with our gameplay, such as exploring an unknown map, starting a new town, eventually coming into contact with other players, and having to resolve differences (usually by force). That is pretty much the story of colonization and conquest of the New World in a nutshell. Ensemble Studios heeft bewust voor een tijdperk tussen 1500 en 1850 gekozen. Op deze manier sluit het deel mooi aan op Age of Kings en is er nog voldoende ruimte voor nieuwe delen. Age of Empires 3 zal 8 beschavingen bevatten, waarvan de Fransen, Engelsen en Spanjaarden al bekend gemaakt zijn. Het verhaal in de singleplayer campaign zal meer op die van Age of Mythology dan op de korte missie levels van Age of Kings lijken. Het verhaal zal waarschijnlijk vanuit het standpunt van een legendarisch karakter verteld worden. Meer over Age of Empires 3 lees je in dit interview.

Met dank aan mOnkEh voor het melden van dit nieuws.