Fallout: New Vegas verplaatst de speellocatie van Washington D.C. naar de Mojavewoestijn rond de stad Las Vegas. Deze stad is min of meer intact gebleven tijdens de nucleaire explosie die de wereld van Fallout heeft vernietigd. De Hoover Dam, die ook in het spel zit, zorgt voor de elektriciteit in de stad. Ook is er meer groen in de woestijnomgevingen van het spel ten opzichte van Fallout 3. In deze omgeving strijden de New California Republic tegen Caesar's Legion en de inwoners van New Vegas zelf.

Hardcore

New Vegas belooft in sommige opzichten diepgaander te worden dan Fallout 3. Nieuw is bijvoorbeeld de optionele hardcore modus, waarin de speler onder andere water moet drinken, ammunitie meetelt bij het gewicht en het terugkrijgen van gezondheid langer duurt, zodat spelers de moeilijkheidsgraad flink kunnen opkrikken.

Ook de gevechten zijn van meer diepgang voorzien. Mêlee-wapens hebben nu meerdere speciale bewegingen beschikbaar in VATS-modus, de gevechtsmodus bekend van Fallout 3 waarin het spel tijdelijk gepauzeerd kan worden om aanvallen te plannen. Zo is er voor de golfstick een beweging die 'fore' heet en waarmee je het voortplantingsorgaan van de tegenstander bewerkt.

NPCs

Bij gesprekken komen nieuwe opties beschikbaar naar gelang de opgebouwde vaardigheden van de speler. Zo kan de speler een gesprek aanknopen over explosieven als hij veel vaardigheidspunten daaraan heeft gespendeerd. Ook kan er nu onderhandeld worden over de hoogte van een beloning voor het voltooien van missies.

Ook keren de compagnons terug. Het is nu mogelijk je metgezel simpele bevelen te geven. Na een speciale missie is het zelfs mogelijk een ghoul als compagnon te krijgen. Tot slot zullen je acties niet alleen je karma, maar ook je reputatie beïnvloeden.

Obsidian

Fallout: New Vegas wordt, in tegenstelling tot Fallout 3, niet ontwikkeld door Bethesda maar door Obsidian Entertainment, dat momenteel ook bezig is met de ontwikkeling van Alpha Protocol. Fallout: New Vegas moet in de herfst van dit jaar verschijnen.