Grotere wereld
Dead Space 2 verruilt ook de gesloten omgevingen uit het eerste deel voor een grotere spelwereld. De plaats van handeling is namelijk het dichtbevolkte ruimtestation Sprawl, dat gevarieerder moet worden dan de Ishimura uit het eerste deel. De speler zal ditmaal ook de Necromorph-infectie van dichtbij meemaken aangezien deze plaats zal vinden tijdens het spel.
Een andere grote aanpa ing in het spel is de manier waarop de secties in de game waarin de speler gewichtsloos is worden gespeeld. Waar in het eerste deel Isaac niet bestuurd kon worden in de lucht, is dit in Dead Space 2 wel mogelijk. Daarnaast kunnen er nu wapens gebruikt worden tijdens het zweven.
Enger
Ontwikkelaar Visceral Games zegt te proberen om Dead Space 2 enger te maken, maar met een beter tempo. Als voorbeeld wordt gegeven dat de speler zich voor even oppermachtig kan voelen zodra hij een nieuw wapen heeft gevonden, terwijl hij op een ander moment moet vechten voor zijn leven. Daarnaast moet Dead Space 2 meer epische momenten gaan bevatten, bijvoorbeeld door een eindbaas van binnenuit te verslaan of door te surfen op het dak van een tram.
Over de multiplayer wordt door de ontwikkelaar nog weinig losgelaten: "We kunnen alleen zeggen dat het erg leuk wordt en dat je de mogelijkheid krijgt om je vrienden strategisch van hun ledematen te ontdoen."
Dead Space 2 moet in 2010 verschijnen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.